En forskergruppe fra Lunds Universitet i Sverige stiller for tiden ut to arbeider på Venezias Arkitekturbiennal som er laget med 3D-printing. Dette er to storskala prototyper som vises på utstillingen Time Space Existence.
Forskningsgruppen bioDigital materie fra Instituttet for arkitektur og bygd miljø ved LTH står bak de to verkene, som ligger i grenselandet mellom kunst og vitenskap. Dette skriver Lunds Universitet i en pressemelding.
– Det er en utstilling som handler om potensialet i 3D-printet arkitektur, der vi prøver å utforske og demonstrere hvordan bygninger og bygningsdesign kan endres fundamentalt som en konsekvens av ny teknologi, sier David Andréen, universitetslektor ved Institutt for arkitektur og bygd miljø på LTH.
Sammen med doktorgradsstudent Ana Goidea har han satt sammen utstillingen. Ett prosjekt, «Protomycokion», handler om bærekraftige materialer og hvordan man kan integrere biologi i produksjonsprosessen. Protomycokion er en søyle som er 3D-printet med et komposittmateriale som består av skogsbiprodukter og en levende sopp.
Søylen er designet ved hjelp av en serie beregningssimuleringer og algoritmer basert på soppens behov, samt produksjonsprosessen og den endelige bruken som en bygningskomponent.
Inspirasjon fra termittstabler
Det andre prosjektet handler mer om form og funksjon, og hvordan kompleksiteten i additiv produksjon kan utnyttes. Verket «Meristem Wall» veier omtrent 600 kilo og er laget med såkalt binder jetting teknologi, som suppleres med et CNC-strikket tøy.
– Veggen inneholder et system med kontrollerbare luftstrømmer som er modellert etter fysiologien til termittstabler. Denne mekanismen gjør det mulig for veggen å regulere, lagre og kontrollere bygningens indre klima, sier David Andréen og fortsetter:
– Veggens geometri og den integrerte luftflyten betyr at den kan fungere som et biologisk livsmiljø for et variert økosystem og ta konseptet med den grønne veggen utover en vanlig hage. Det gir et rikt livsmiljø for bylivet og gir en rekke økologiske nisjer.
Utstillingen er resultatet av et forskningsprosjekt finansiert av det svenske Boverket. Verkene kan sees på Palazzo European Cultural Center i Venezia som en del av utstillingen Time Space Existence, mellom 22. mai og 21. november.