Bygging skal gå som på skinner med unik metode

av Anja Degerholm

Å bygge med additiv tilvirkning og materialene betong og grafen forventes å resultere i lavere karbondioksidutslipp på opptil 50 prosent. Foto: Pressefoto

Storbritannias nye høyhastighetsbane HS2 vil knytte sammen ti av landets største byer. For å bygge dette jernbanenettet er det utviklet en banebrytende metode som inkluderer additiv tilvirkning med betong og grafen. Denne måten å bygge på skal redusere karbondioksidutslipp med opptil 50 prosent.

Dette er første gang at Storbritannia bruker teknologien med additiv tilvirkning på stedet i en jernbanekonstruksjon. Den banebrytende teknologien som er utviklet kalles “Printfrastructure” og utvikles av tunnell-entreprenøren SCS JV (Skanska Costain STRABAG Joint Venture) i samarbeid med ChangeMaker 3D og Versarien.

“Printfrastructure” innebærer at SCS JV printer armerte betongkonstruksjoner på stedet ved hjelp av datadrevne roboter i stedet for å transportere ferdigstøpte plater og montere dem med store kraner. Selve konstruksjonen har en unik indre krystallstruktur som ikke bare reduserer betongmengden betydelig, men også avfallet.

Armering med grafen
Armeringen er grafen, som er 200 ganger sterkere enn stål. Mikroskopiske tråder av grafen løper gjennom betongen og erstatter tradisjonelt stål. Dette betyr at konstruksjonen kan gjøres tryggere, raskere og med et lavere klimafotavtrykk.

–Automatiseringen som er mulig med Printfrastructure sine 3D-armerte betongutskrifter skaper et fabrikklignende miljø som leverer et produkt av høy kvalitet som både øker effektiv materialbruk og reduserer karbonavtrykket vårt, sier Rob Cairns, innovasjonssjef for HS2 i en presse utgivelse.

Tester neste vår
Denne fleksible byggemåten gjør at komplisert og kostbar logistikk kan unngås. Det kreves ingen kraner og betydelig færre transporter. En annen fordel er at byggingen kan fortsette uten å forstyrre togreiser og ikke trengs å gjøres bare om natten. De første testene av byggemetoden er planlagt våren 2022. Selve byggingen forventes å vare i en tiårsperiode.

Den nye høyhastighetsbanen HS2 vil kjøre mellom London, Manchester, Birmingham, Leeds og helt opp til Glasgow. Totalt skal det bygges 25 stasjoner og rundt 30 millioner briter bor i nedslagsfeltet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: