Den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato samler inn 240 millioner dollar i en ny investeringsrunde. Pengene skal blant annet brukes til en global investering i 3D-printing.
Gelato ble startet i 2007 av Henrik Müller-Hansen. Selskapet beskriver seg selv som et programvareselskap som tilbyr print-on-demand, uten å eie et eneste trykkeriselskap. Gelato er i stedet en plattform og et nettverk for trykkeri- og logistiktjenester.
I dag er selskapet til stede i 33 land og selger personalisert trykking av blant annet kunsttrykk, klær, bøker og innredning. Forretningskonseptet er å bruke lokale produsenter.
Skreddersy produksjonen
Investeringen betyr at selskapet nå ikke bare vil tilby trykksaker, men også produkter laget med additiv tilvirkning. Konsernsjef Henrik Müller-Hansen kommenterer investeringen som følger i et skriftlig svar til 3dp Norge:
–3D-printing representerer det neste trinnet i bærekraftig hyperlokal produksjon, noe som gjør det lettere for produsenter og globale selskaper å produsere de skreddersydde produktene når og hvor de trenger dem. Noe som reduserer leveringstid, svinn, kostnader og karbondioksidutslipp.
Flere lokale e-handelsjobber
Ifølge Henrik Müller-Hansen vil denne måten å gi umiddelbar tilgang til 3D-printing for en stor andel av verdens befolkning via Gelato-plattformen bidra til en sirkulær, lokal økonomi som vil revolusjonere hvordan produkter produseres, leveres og konsumeres samtidig som flere lokale jobber innen netthandel kan opprettes.
– Vi er fortsatt i de tidlige stadiene av planleggingen av lanseringen av 3D-printing, og vi utforsker ulike produktkategorier som strekker seg fra klær og hjeminnredning til deler og utstyr for industrien, basert på kundenes ambisjoner, etterspørsel og fantasi.
Investeringspengene vil også fremskynde Gelatos inntreden på det amerikanske og asiatiske markedet.