Stratasys samarbeider med Adobe for at formgivere som bruker Adobes Substance 3D Painter programvare kan 3D-printe i fullfarger og taktilt direkte fra programmet.
Stratasys har kunngjort et samarbeid med Adobe som gir kunstnere og formgivere som bruker Adobe Substance 3D Painter en arbeidsflyt som lar dem enkelt gjøre digitale 3D-rendringer til 3D-printede modeller ved å bruke Stratasys PolyJet 3D-printteknologi – dette uten behov for å bruke ekstra programvare eller eksterne prosesser.
Adobe Substance 3D-verktøy kan brukes til å lage 3D gjengivelser på skjerm for applikasjoner som spill, filmer, mote, arkitektur, produktdesign og forbruksvarer. Når dette nå kombineres med 3D-printing, kan Substance-programvaren brukes til å lage produktprototyper og emballasjedesign som deretter kan oversettes til 3D-printede objekter med PolyJet-printerne til Stratasys
Tidligere måtte Substance 3D Paint-brukere stole på ytterligere eksterne programvareapplikasjoner eller prosesser for å forberede designene sine for 3D-utskrift – uten disse eksterne verktøyene ville design skrives ut uten farge eller tekstur, da dette må tilføyes i designprogramvaren. Nå kan Substance-brukere sømløst lage, gjengi på skjerm og skrive ut sine fullfargemodeller med fysiske teksturer direkte fra Adobe Substance til Stratasys PolyJet-skriveren.
–Dette samarbeidet har gjort det mulig for oss å se designene våre for aller første gang i den fysiske verden – som er enhver kunstners og designers drøm, sa Pierre Maheut, leder for strategiske initiativer og partnerskap, 3D og Immersive – Substance for Adobe. –Og for å være ærlig, har vi blitt litt emosjonelle av å se designene våre komme til live og på en måte som er så realistisk, avslutter han.
Med muligheten til å inkludere fullfarge, material og finish (CMF)-modeller i designprosessen, kan kunstnere, designere og ingeniører teste ulike iterasjoner av et produkt uten ekstra kostnad eller tid. Ved å inkludere 3D-printede modeller i produktdesignprosessen, kan kunstnere, designere og deres kunder se, berøre og samhandle med en produktprototype på en måte som ikke er mulig i en rent digital verden. Dette bidrar til å sikre at sluttproduktet samsvarer med den opprinnelige designhensikten.
–Etter å ha sett de fantastiske digitale modellene laget i Adobe Substance 3D, utfordret vi oss selv med å kunne 3D-printe dem, identisk i den virkelige verden, og bringe dem til live, sa Pat Carey, Senior Vice President for Strategic Growth for Stratasys. –Vi har ikke bare oppnådd målet vårt, men vi har sett begeistring fra Adobe om hva dette betyr for deres Substance-brukere.