Hvordan kan skandinavisk design skapes på en bærekraftig og sirkulær måte, og samtidig gjøres tilgjengelig for flere? Det spørsmålet stilte Johanna Vesterberg fra Luleå seg. Svaret var 3D-printing med biokompositt og cellulose.
Denne innsikten kulminerte i startup-selskapet Normada, som lanserer sitt første produkt i slutten av november, en gyngesofa. Noen interiørdetaljer i form av brikker og hyller vil også bli produsert. The Future of Scandinavian Design, er mottoet for Normada.
– De 3D-printede møblene som finnes på markedet er alle ganske futuristiske, jeg ønsker å lage solide møbler som kan passe inn i ethvert hjem, sier Johanna Vesterberg som har bakgrunn som møbelsnekker, designer og strategisk innkjøper.
Bygge eget designstudio
Under oppstarten bruker Johanna Vesterberg utstyret med en storskala 3D-printer ved forskningsinstituttet RISE. Ambisjonen er innen et år å bygge et tilsvarende designstudio med en stor produksjonsrobot selv, for å kunne produsere møbler og innredning direkte til markedet. Alt for å komme ned til et så lavt avtrykk på miljøet som mulig.
– Det kastes flere millioner tonn møbler hvert år. Min tanke er at det Normada produserer skal kunne males ned og printes på nytt når man er lei av det. På den måten slipper vi å kaste bort jordens ressurser.
Tanken er å produsere bærekraftig og sirkulært nær kunden. På den måten kan produktene bli tilgjengelige for flere. Alt som trengs er en storskala 3D-printer og selve materialet. For tiden består produktene av 80 prosent biokompositt, og de printede gjenstandene settes sammen og etterbehandles av en møbelsnekker.
Flere møbler på gang
Målet er volumproduksjon på flere enheter rundt om i verden, å være til stede i ti land innen ti år. Etter første lansering står produksjonen av stoler og bord for tur, med hjelp fra flere designere. Studenter fra Luleå tekniske universitet er også involvert i arbeidet.
– Jeg ser foran meg at Normada i fremtiden vil være i like mange land som Ikea. Det er, så vidt jeg vet, ingen bedrift i Sverige som lager møbler med additiv tilvirkning i kommersiell skala. Jeg tror det kommer flere i fremtiden, så jeg må alltid ligge i forkant. Derfor er det viktig for meg å få produktene mine på markedet så fort som mulig, sier Johanna Vesterberg.