Stratasys: Fire trender innen AM

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 22 mars 2022
Yoav Zeif, administrerende direktør i Stratasys, spår fire viktige trender for 2022. Foto: Arkiv/Pressebilde

Additiv produksjon (AM –  additive manufacturing) eller 3D-printing om du vil, er en voksende produksjonsmetode. Ikke minst når det gjelder deler til sluttbruk i stor skala. Yoav Zeif, administrerende direktør for en av de største aktørene i bransjen, Stratasys, spår fire nøkkeltrender i AM i 2022.

I en artikkel i magasinet Fast Companys nettutgave skriver Zeif selv om dette temaet. Han mener bransjen er i en kritisk situasjon akkurat nå av fire grunner. For det første handler det om muligheten for bedrifter til å tilpasse seg utfordringene i den globale logistikkkjeden. For det andre kan AM gjøre produksjon mer bærekraftig, og for det tredje muliggjør teknologien skreddersydd og kundetilpasset produksjon, for eksempel for medisinske og dentale bruksområder. Og til slutt, additiv produksjon gjør alt dette pluss at det fører til at innovative produkter kan komme ut på markedet i et raskere tempo.

1. Digitalisering av forsyningskjeden
Covid-19-pandemien viste sårbarheten til komplekse globale forsyningskjeder, der en enkelt manglende del kan føre til at hele produksjonen stopper. Å bruke 3D-printing kan effektivt digitalisere produksjonsoperasjoner ved å erstatte fysiske lagre med programvarefiler, ifølge Zeif. Designet kan endres etter behov og produksjon kan foregå lokalt. AM kan gi bedrifter mer kontroll og fleksibilitet, og skape mindre avfall og lavere risiko, gjennom et produkts livssyklus. Kritiske produksjonsdeler kan printes på stedet og sikre digitale filer kan sendes til stedet der de trengs.

2. Bærekraft
Mange bedrifter mener at klimaendringer er et akutt problem, og begynner også å innse potensialet til additiv produksjon for å nå miljømål, som redusert energiforbruk og redusert avfall. Yoav Zeif sammenligner CNC-fresing med additiv produksjon, der AM kan redusere materialkostnader og avfall med nesten 90 prosent samtidig som energiforbruket reduseres med 25-30 prosent. I tillegg betyr lokal produksjon færre transporter.

I transportindustrien er det også en økende interesse for lette additivt designede polymerdeler som kan redusere drivstoffkostnadene uten å gå på akkord med holdbarhet og pålitelighet.

I mars 2021 lanserte Stratasys sin J5 DentaJet, som er beregnet på 3D-printing av tannprodukter. Foto: Pressebilde

3. Personalisering
Helsevesenet har vært tidlig ute med å lage individualiserte medisinske og tannlegeapplikasjoner for hver pasient. Ny polymerteknologi innen 3D-printing åpner for helt nye applikasjoner som har potensial til å forbedre pasientbehandlingen drastisk, skriver Zeif.

Tidligere har AM blitt brukt til raskt å utvikle tannlegebehov som proteser, kroner, broer og implantater. Bruken av 3D-printing for å produsere presise anatomiske modeller for planlegging før operasjonen begynner også å ta fart. Noe som kan redusere operasjonstiden og restitusjonstiden samt forbedre sjansen for vellykkede operasjoner.

4. Raskere innovasjon
Innovasjonstakten øker i alle bransjer når bedrifter leter etter måter å oppnå konkurransefortrinn på. I bilindustrien fant tidligere komplette modelltransformasjoner sted en gang i tiåret, med en oppdatering kanskje hvert annet år. Nå, når bilprodusenter raskt går over til elektriske kjøretøy, har innovasjonstakten økt og helt nye kjøretøy går fra design til produksjon på mye kortere tidslinjer.

Bare skraper overflaten
Yoav Zeif avslutter med å oppsummere tankene sine slik: «I det kommende året og inn i det neste tiåret tror jeg vi vil se en enorm vekst i bruken av 3D-printing for å forbedre forsyningskjeder, bringe innovasjoner til markedet raskere og redusere miljøpåvirkningen. Vi har ikke engang skrapt i overflaten i utviklingen av den additive produksjonsindustrien, i kombinasjon med automatisering vil den sannsynligvis tjene som en transformativ teknologi i fremtidens fabrikk.»

Protech Norge er forhandler av Stratasys-produkter.

 

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

Kriserammede Velo3D får ny majoritetseier

I fjor høst kjøpte Elon Musks Space X lisenser for Velo3Ds AM-teknologi. Dette tydet på økonomiske problemer i selskapet. Det er nå annonsert at Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetseier i bytte mot gjeldsnedskrivning.
Velo3D

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683