Testprosjekt i gruveindustrien

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 29 mars 2022
Additiv produksjon av reservedeler kan endre forholdene i gruveindustrien, ifølge Boliden. De første printede komponentene testes for tiden i Garpenberggruven i Bergslagen. Foto: Pressebilde

De to svenske industriselskapene Sandvik og Boliden har inngått et samarbeid om 3D-printing. Sammen skal de undersøke mulighetene for å bruke additiv produksjon i gruveindustrien, spesielt for reservedeler.

I første omgang dreier det seg om en rekke spesialdesignede komponenter som printes ved Sandviks anlegg i Italia og disse testes deretter på maskiner i Bolidens underjordiske gruver, først i Sverige og deretter i Irland. Det skriver Sandvik i en pressemelding.

Komponenter som kan være aktuelle for 3D-printing er først og fremst deler som benyttes ved vedlikehold og reparasjoner, som foringer, braketter og boredeler som kunden må skifte ut med et intervall på ca 3 000-4 000 timer.

Utvikle en forretningsmodell
Hypotesen er at de 3D-printede metalldelene kan fungere like godt – eller enda bedre – enn de som er laget med tradisjonelle metoder. De første 3D-printede komponentene testes for tiden i Garpenberggruven i Bergslagen.

– Det er et stort potensial med additiv produksjon, både når det gjelder å redusere klimaavtrykket i leverandørkjeden, gjennom redusert eller eliminert behov for transport og lagring av deler og også kortere ledetider. Testene ønsker å gi oss en dypere forståelse av hvordan vi kan komme videre og utvikle vår forretningsmodell på en konkurransedyktig måte, sier Ronne Hamerslag, leder for Supply Management i Boliden.

En game changer
I løpet av testperioden vil Boliden også finne ut hvilken forretningsmodell som skal brukes for 3D-printede deler. Fremfor alt handler det om hvem som skal håndtere produksjonen: selskapet som produserer originaldelene, gruveselskapet eller en tredjepart? Andre problemstillinger som må tas opp er kostnadene, og hvilke immaterielle rettigheter og garantier som finnes og hvem som har ansvaret for disse.

Ronne Hamerslag mener additiv produksjon kan endre gruveindustrien fundamentalt:

– Det er effektivt, raskt og miljøvennlig, noe som gjør at vi må undersøke additiv produksjon nærmere. Vi er bare i teststadiet med Sandvik foreløpig, men det er allerede klart at det kan bli en game-changer for produksjon av reservedeler i gruveindustrien, både for gruveselskapene og for produsentene av utstyr.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683