Printables trakk alle Honda-deler

Honda slår ned på open-source 3D-filer beregnet på firmaets biler.

Det nettbaserte 3D-arkivet for open-source designfiler ble truet av advokatene til bilfabrikanten Honda, og måtte fjerne alle filene for reservedeler og ekstrautstyr som var beregnet på eiere av disse bilene.

Når bilfabrikanter har sluttet å lage en modell opphører gjerne også produksjonen av reservedeler til disse utgåtte bilene. Dermed var man tidligere prisgitt bilopphuggere, som lever av å ta vare på brukbare bildeler fra vrakene og gjør god profitt på at delene ikke lenger er bestillbare fra bilfabrikkene. Men etter at 3D-printing på hobbybasis ble utbredt har 3D-designere verden over lagd sine egne reservedeler og 3D-printet disse for eget bruk, på bestilling fra andre og uegennyttig til glede for andre entusiaster ved å laste opp designfilene til arkivsteder som Printables, som er drevet av Prusa Research. Og ikke bare reservedeler, men også nye designs for ekstrautstyr som passer inn i spesifikke bilmodeller, som f.eks. mobilholdere, askebegre, ladere og annet fiksfakseri.

Men nå har altså bilfabrikanten Honda sett seg lei av å se reservedeler og ekstrautstyr til sine egne bilmodeller ligge fritt tilgjengelig. Designerne så sine filer forsvinne eller bli utilgjengelige fra nettstedet uten forklaring. Men til slutt kom Prusa Research på banen med forklaringen:

Dette er første gang vi ble truet av advokater fra et så stort selskap. De sendte oss et gedigent juridisk dokument som dekker hver enkelt modell de ønsker skal slettes, med en irriterende advokatforklaring på hvordan de har IP og patenter til og med på ting uten Honda-logo (f.eks. formen og dimensjonene til en spylervæskehette) .

Det var en veldig stram frist vi kunne svare innenfor. Vi gjorde det eneste vi kunne, uten å havne i en enorm juridisk kamp med Honda, vi etterkom dem.

Jeg vil be om unnskyldning til alle som ble berørt av dette og fikk tatt ned en modell. Vi prøver nå å nå Honda direkte for å bringe disse modellene tilbake. Disse modellene er ikke permanent slettet, men “skjult”, vi har muligheten til å bringe dem tilbake. Jeg mistenker at Honda kanskje ikke engang er klar over at dette skjer, bare et stort advokatfirma som gjør “noe” slik at de kan fakturere timene.

Det er ikke bare deler som er designet for Hondas bilmodeller som har blitt borte, bare man har nevnt ordet “Honda” i beskrivelsen er designet ikke lenger tilgjengelig. Vi synes vel at selv om Honda sikkert juridisk har sitt på det tørre, så risikerer de heller å frastøte seg kunder, spesielt etter som designene som har vært tilbudt er for deler som Honda ikke produserer (lenger) og dermed ikke mister salget av.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: