onsdag 3 august – uke 31
Det nettbaserte 3D-arkivet for open-source designfiler ble truet av advokatene til bilfabrikanten Honda, og måtte fjerne alle filene for reservedeler og ekstrautstyr som var beregnet på eiere av disse bilene.
Når bilfabrikanter har sluttet å lage en modell opphører gjerne også produksjonen av reservedeler til disse utgåtte bilene. Dermed var man tidligere prisgitt bilopphuggere, som lever av å ta vare på brukbare bildeler fra vrakene og gjør god profitt på at delene ikke lenger er bestillbare fra bilfabrikkene. Men etter at 3D-printing på hobbybasis ble utbredt har 3D-designere verden over lagd sine egne reservedeler og 3D-printet disse for eget bruk, på bestilling fra andre og uegennyttig til glede for andre entusiaster ved å laste opp designfilene til arkivsteder som Printables, som er drevet av Prusa Research. Og ikke bare reservedeler, men også nye designs for ekstrautstyr som passer inn i spesifikke bilmodeller, som f.eks. mobilholdere, askebegre, ladere og annet fiksfakseri.
Men nå har altså bilfabrikanten Honda sett seg lei av å se reservedeler og ekstrautstyr til sine egne bilmodeller ligge fritt tilgjengelig. Designerne så sine filer forsvinne eller bli utilgjengelige fra nettstedet uten forklaring. Men til slutt kom Prusa Research på banen med forklaringen:
Dette er første gang vi ble truet av advokater fra et så stort selskap. De sendte oss et gedigent juridisk dokument som dekker hver enkelt modell de ønsker skal slettes, med en irriterende advokatforklaring på hvordan de har IP og patenter til og med på ting uten Honda-logo (f.eks. formen og dimensjonene til en spylervæskehette) .
Det var en veldig stram frist vi kunne svare innenfor. Vi gjorde det eneste vi kunne, uten å havne i en enorm juridisk kamp med Honda, vi etterkom dem.
Jeg vil be om unnskyldning til alle som ble berørt av dette og fikk tatt ned en modell. Vi prøver nå å nå Honda direkte for å bringe disse modellene tilbake. Disse modellene er ikke permanent slettet, men “skjult”, vi har muligheten til å bringe dem tilbake. Jeg mistenker at Honda kanskje ikke engang er klar over at dette skjer, bare et stort advokatfirma som gjør “noe” slik at de kan fakturere timene.
Det er ikke bare deler som er designet for Hondas bilmodeller som har blitt borte, bare man har nevnt ordet “Honda” i beskrivelsen er designet ikke lenger tilgjengelig. Vi synes vel at selv om Honda sikkert juridisk har sitt på det tørre, så risikerer de heller å frastøte seg kunder, spesielt etter som designene som har vært tilbudt er for deler som Honda ikke produserer (lenger) og dermed ikke mister salget av.
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 14. juni, 2022
Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 14. juni, 2022
Nylig holdt Europol og det nederlandske politiet en internasjonal konferanse om 3D-printede skytevåpen og trusselen dette utgjør for samfunnet. Konklusjonen er at det trengs økt samarbeid for å fjerne våpnene fra gatene.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige