Selfridges i London med 3D pop-up butikk

En 3D-printer montert på robotarm fra ABB i Selfridges’ pop-up-butikk. Foto via Retail Gazette.

Den britiske varehuskjeden Selfridges har åpnet en ny pop-up-butikk som fokuserer på 3D-printing. Butikken er i hjertet av London sentrum.

Butikken har det passende navnet “Supermarket”, og har blitt markedsført som en nytenking av fremtidens shoppingopplevelse, og sies å være fullpakket med mange bærekraftig produserte produkter. For å feire 3D-printingens legitimitet i dette området, har butikken alt fra mat til moteartikler laget via 3D-printteknologien, noe som gir den en unik forbrukerplattform i en av verdens shoppinghovedsteder.

“Supermarked bringer liv til den fremtidige butikken vi forestiller oss, og tilbyr produkter på forespørsel, samt varer laget av fremtidige materialer som ananasskall,” forklarer Emma Kidd, Selfridges fungerende kreative direktør. “Vi er glade for at kundene våre skal utforske Supermarket, og håper å vekke tanker og samtale rundt forbruk og fysisk eierskap.”

Selfridges’ bærekraftskampanje
Selfridges’ Supermarket-butikk, som ligger ved Corner Shop-utsalgsstedet, har blitt åpnet til støtte for kjedens bredere Project Earth-initiativ, som de har forpliktet seg til for å gjøre virksomheten sin mer bærekraftig innen 2025. Med dette i tankene sies pop-upen å være en “kreativ lekeplass” fylt med produkter laget via nye, miljøvennlige produksjonsmetoder, som utfordrer forbrukerens tankesett.

I praksis har dette sett at noen av verdens ledende merker har kommet sammen for å lage alle slags varer fra naturlige biprodukter og resirkulert avfall, alt fra plantebasert kjøtt og skjønnhetstilbehør, til husholdningsartikler fra avfallsdeponier.

Når det kommer til butikkens 3D-printutstilling, sies det at Parley for the Oceans er i spissen for initiativet. I samarbeid med designfirmaet Nagami, og ved å bruke Parley Blueprint Module, en industriell 3D-printer montert på en robotarm fra ABB, forvandler den miljøvennlige og ikke-profittbaserte printeren plastavfall fra havet til klær og møbler, hvorav mange skal være tilgjengelig i Supermarket-butikken.

Butikken sies også å ha fungerende Fused Filament Fabrication (FFF) 3D-printere, utviklet for å la tilskuere lære mer om hvordan teknologien fungerer i sanntid. I tråd med Supermarkets doble fokus på trendy teknologier og nye eierskapsmodeller, er det også satt til å huse eksklusive digitale kunstverk med non-fungible tokens (NFT) som kun vil være tilgjengelig i denne butikken.

Du kan lese mer om denne saken på 3dprintingindustry.com

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: