“Vil revolusjonere skiltbransjen”

Signtools gründere Markus Ryberg og Magnus Haugerud koste seg og gjorde mange forretninger på Sign & Print Scandinavia. Foto: Claes Nordström

Da Signtools stilte ut på den grafiske messen Sign & Print Scandinavia 5. – 7. april, var det de store 3D-printerne fra Tractus som vakte mest oppmerksomhet i standen – og der var også kjøpeviljen sterkest.

– Vårt formål på denne messen har vært å lære skiltmakerne å 3D-printe profilbokstaver, sier Magnus Haugerud fra Signtools. Ifølge Magnus Haugerud er fordelene med å bruke 3D-printing i skiltproduksjon åpenbart noe kundene forsto og ble imponert over.

– Det er en slitesterk og litt annen type produksjon i stedet for å gjøre det i aluminium, eller å sveise og frese bort tykke akrylplater – noe som er veldig kostbart. Med 3D-printing bruker du kun det materialet som brukes, for å si det sånn.

– Det er å lage display og profilbokstaver i former som er nesten umulig å gjøre på klassisk vis med en kutter. Med riktig materiale står et 3D-printet skilt utendørs i 20 år uten problemer.

Har solgt flere maskiner
Han forteller at mange av de besøkende på Sign & Print-messen ble imponert over å se 3D-printteknologien og alle de printede displayproduktene i utstillingen. Selskapet solgte flere Tractus 3D-maskiner på messen, både større og mindre modeller.

– Vi er superfornøyde. Det blir en slant, sier han og legger til at de må summere den totale salgssummen skikkelig når de kommer hjem fra messa til Karlstad. – Det kan bli et par millioner i alle fall.

Signtools selger 3D-printere fra Tractus3D i større og mindre modeller. Foto: Claes Nordström

Fremtiden for visuell kommunikasjon
Signtools var det eneste selskapet på messen som viste 3D-printere. Firmaet viste også andre produkter fra sitt sortiment, som isoporkuttere og tekstiloverføringer. Men det var 3D-printerne som trakk mest.

Magnus Haugerud er overbevist om at 3D-printet visuell kommunikasjon har en fremtid foran seg. 3D-printteknologi har allerede en mengde bruksområder for å lage for eksempel maskinkomponenter eller prototyper i en rekke bransjer.

– Jeg tror det vil revolusjonere skiltbransjen.

3D-skilt, skiltbokstaver og andre gjenstander vakte oppmerksomheten til Signtools-standen under messen. Foto: Claes Nordström

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: