Forskere i Sydney, Australia utvikler et 3D-printet armbånd som lar handikappede, f.eks. de med cerebral parese få tilbake kontroll over spillkontroller og datamaskiner. De planlegger at det ferdig utviklede designet skal utgis som åpen kildekode til beste for menneskeheten.
Forskere ved Sydney Universitet har utviklet et 3D-printet sensorarmbånd som gjør at de med nedsatt kontroll over hendene lettere skal kunne bruke datamaskiner og spille dataspill.
Ved å oppdage vibrasjoner i brukernes håndledd når de beveger fingrene, sies den bærbare enheten å være i stand til å fange opp input, før de videresendes til et maskinlæringsprogram (ML) som konverterer dem til beregningskommandoer. Når de har perfeksjonert denne prosessen, har teamet til hensikt å gjøre armbåndet tilgjengelig med åpen kildekode, med sikte på å forbedre tilgangen til smartenheter for funksjonshemmede over hele verden.
–Tilgjengelighet bør ikke ha store kostnader, forklarer Stephen Lin, studenten som ledet prosjektet. –Vårt oppdrag er å tilby en rimelig løsning som er enkel i bruk, for å hjelpe mennesker rundt om i verden som lever med funksjonshemming. Vi ønsker at denne teknologien skal være tilgjengelig for alle som trenger den, og det er grunnen til at vi planlegger å gi den ut offentlig uten intellektuelle rettigheter.
Personer med funksjonshemminger som cerebral parese lider ofte av muskelstivhet og variasjoner i muskelsammentrekninger, noe som gjør at de kan få rykkende ufrivillige bevegelser, eller gir dem overdrevne reflekser. Dette, ifølge teamet fra University of Sydney, fører til at 50 % av de som lever med tilstanden sliter med å snakke, og så mange som to tredjedeler har problemer med å bevege en eller begge armene.
Gitt de ganske så intrikate bevegelsene som nå kreves for å betjene datamaskiner, mobiltelefoner, nettbrett og spillkontroller, står de som er bevegelseshemmede i hendene derfor overfor å bli stående utenfor den moderne verden. For å bekjempe dette sier professor Nadia Badawi, som veiledet Lin i armbåndsprosjektet, at den raske utviklingen av avanserte hjelpeteknologier er avgjørende, men de må være oppnåelige nok til å kunne møte etterspørselen.
–Vi vet at hjelpeteknologi har nøkkelen til en lysere fremtid for mange barn med cerebral parese og lignende funksjonshemminger, med potensial til å transformere kommunikasjon, mobilitet og deltakelse i samfunnet, legger Badawi til. –Cerebral parese er den vanligste fysiske funksjonshemmingen i barndommen globalt, noe som betyr at det er viktig at disse teknologiske fremskrittene er tilgjengelige, kan tilpasses og så bredt tilgjengelige som mulig.
Printet av Formlabs
Lin og Badawis løsning på de teknologiske hindringene for de som som lider av funksjonshemninger har form av et unikt, sensorutstyrt armbånd. Det er 3D-printet ved hjelp av et vanlig Formlabs-system, og enheten er utformet for å fange opp subtile fingerbevegelser via vibrasjoner i karpaltunnelen, et område i håndleddet som inneholder de senene som styrer hånden.
Når disse inputs er oppdaget, kan de sendes via bluetooth til et program forskerne har lagd, som er i stand til å identifisere mønstre og kommunisere dem med en nærmere spesifisert enhet. Siden denne prosessen utføres øyeblikkelig, gjør armbåndet det mulig for brukere å legge inn de kommandoene som trengs for å spille spill, noe som vanligvis krever bruk av en håndholdt kontroller.
For tiden distribuerer teamet en ML-algoritme på en stasjonær PC for å tolke bevegelsene til armbåndbrukere, og de bevegelsene varierer fra person til person. Forskerne tar imidlertid til syvende og sist sikte på å kondensere programvaren deres til en gratis mobilapp og gjøre sensorarmbåndene deres åpen kildekode, en tilnærming som Badawi sier kan hjelpe barn med cerebral parese bedre «leke, lære og uttrykke seg.»
Prosjektet er støttet av både den australske stat og cerebral parese-foreningen.
Kilde: 3dprintingindustry.com