fredag 5 august – uke 31
Aerospike-dyse: Hyperganic-aktivert, programvaregenerert algoritmisk design, produsert på et EOS M 400-4-system med den nye, støttefrie NickelAlloy IN718-prosessen og den nye optimaliserte strømningsdysen (kilde: EOS / Prosjektpartner: Hyperganic)
Med integrasjonen av Hyperganic Core, en AI-drevet Algorithmic Engineering-programvareplattform, i EOS’ digitale avanserte additive produksjonsløsninger, sikter samarbeidet på store sprang innen (aero) rominnovasjon og produksjon.
EOS er en av de store leverandørene av løsninger for ansvarlig produksjon via industriell 3D-printteknologi, lanserer sammen med Hyperganic et partnerskap for å fremme fremdriftsfeltet for romfart. Hyperganic har som mål å akselerere innovasjon innen ingeniørkunst gjennom sin banebrytende programvareplattform.
–Som konstante og banebrytende innovatører samarbeider vi nå med Hyperganic for å introdusere et nytt paradigmeskifte i AM, sier Dr. Hans J. Langer, grunnleggeren av EOS og en visjonær innen additiv produksjon. –Det er et designskifte som utvider løsningsrom og ytelsesnivåer. Samtidig vil det revolusjonere designprosessen for AM, og gjøre AM til en virkelig digital arbeidsflyt fra programvaregenerert algoritmisk konstruksjon til digital produksjon.
–Vi er veldig glade for å samarbeide med EOS i dette industri-første samarbeidet, sier Lin Kayser, administrerende direktør i Hyperganic. –Algorithmic Engineering oversetter ideer til design på få minutter, med ingeniøren som setter reglene og datamaskinen genererer resultatene. Spesifikt vil feltet for romfremdrift som fortsatt bruker svært konservative design dra stor nytte av Algoritmisk ingeniørkunst.
Revolusjonerende designfrihet for additiv produksjon
I århundre har mennesker brukt tegnebrett til å oversette ideer til papir før CAD-systemer endret spillet. Likevel krever selv små designendringer fortsatt møysommelig ombyggingsarbeid. Siden hver iterasjon koster tid og penger, tvinger CAD-baserte tilnærminger ingeniører til å designe konservativt i stedet for å flytte grensene.
Samtidig har designfrihet alltid vært et av de styrende prinsippene for additiv produksjon, noe som muliggjør delstrukturer og applikasjoner som var umulige å produsere ved bruk av tradisjonelle produksjonsprosesser. Partnerskapet mellom EOS og Hyperganic tar nå denne tilnærmingen til neste nivå.
Et radikalt eksempel er aerospike-rakettmotoren designet av Hyperganic og produsert av EOS og AMCM, et EOS GROUP-selskap. Aerospike-motoren, klassisk betraktet som en enorm ingeniør- og produksjonsutfordring, ble bygget fra grunnen av ved hjelp av en algoritmisk modell av Hyperganic. En av de hundrevis av design, produsert av Hyperganic på bare dager, ble printet på EOS M 400-4. Den svært komplekse komponenten ble skrevet ut uten støttestrukturer ved hjelp av den nyutviklede EOS NickelAlloy IN718-prosessen.
Følgelig ble aerospike-motoren automatisk omkonstruert for produksjon på et vesentlig større AMCM M 4K-system fra AMCM i EOS CopperAlloy CuCrZr. Å kombinere dette nivået av designkompleksitet med muligheten til å skrive ut i denne størrelsen på en pålitelig måte vil drive de neste innovasjonene innen romfremdrift.
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 14. juni, 2022
Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 14. juni, 2022
Nylig holdt Europol og det nederlandske politiet en internasjonal konferanse om 3D-printede skytevåpen og trusselen dette utgjør for samfunnet. Konklusjonen er at det trengs økt samarbeid for å fjerne våpnene fra gatene.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige