Ulovlige våpen blir unike joggesko

Designeren Tuan Le står bak Reebok Alien Stomper som dukket opp i Alien-filmene. Foto: Pressebilde

Siden 2016 har IM-initiativet Humanium Metal forvandlet ulovlige våpen til nyttige gjenstander og kunstgjenstander hvor inntektene har gått til personer som er rammet av vold med våpen. Nå tas neste steg på denne reisen mot en fredeligere verden – med 3D-printede joggesko.

Bak Humanium Metal står hjelpeorganisasjonen IM, Individuell Menneskehjelp, sammen med Johan Pihl og Peter Brune. I det siste prosjektet, kalt «501 Alchemist», har de ansatt den verdenskjente skodesigneren Tuan Le som står bak klassiske joggeskomodeller som Reebok Alien Stomper og Mizuno Wave Rider.

Tuan Le har hentet sin kunstneriske inspirasjon til prosjektet fra gammel alkymi, derav navnet “501 Alchemist”. Han har laget et par joggesko med 3D-printet såle i Humanium Metal.

– Å lage disse joggeskoene har vært så utfordrende at det holdt meg våken i mange netter. Det er metall fra våpen! Noe potensielt dødelig har i en fredelig prosess blitt et vakkert sportsprodukt, sier Tuan Le i en pressemelding.

Originalen av “501 Alchemist” med 3D-printet såle i Humanium Metal. Foto: Pressebilde

Virtuelle kopier
De originale skoene finnes kun i et fysisk eksemplar, men selges som digitale samleobjekter, såkalte non-fungible tokens (NFT). Disse kan brukes til å gi din personlige avatar på nettet et unikt utseende. NFT-er kan ikke forfalskes eller manipuleres, men deres autentisitet støttes av et sertifikat laget med såkalt blockchain-teknologi.

De virtuelle skoene selges via Nifty Gateway-plattformen, som er et handelssted for NFT-kunst av etablerte kunstnere og kjendiser. “NFT-er som ødelegger ulovlige våpen” er navnet på markedsføringskampanjen.

Stor interesse for utgivelsen
Den første utgivelsen i kampanjen ble sluppet 13. april.

– Vi solgte digitale joggesko for en halv million kroner. Skal du kjøpe et par nå, må du gjøre det på bruktmarkedet, sier Simon Marke Gran, prosjektleder i Humanium Metal.

Halvparten av inntektene fra “501 Alchemist”-utgivelsen, og kommende videresalg, vil bli reinvestert i lokalsamfunn som er berørt av våpenvold. På denne måten kan prosjektet bidra til å bryte en ond sirkel av vold og fattigdom. Til dags dato har 12 000 våpen i El Salvador, USA og Zambia blitt ødelagt og omgjort til Humanium Metal. En ny destruksjon er planlagt i USA i juni, ifølge IM.

En samlerpyramide som er en del av releasen.

Den første utgivelsen inkluderer også pyramider som er 3D-printet i Humanium Metal. Alle som kjøper de digitale skoene får en pyramide som også fungerer for å låse opp skoene i den virtuelle verdenen.

Auksjonskunstverk
Med “501 Alchemist” ønsker Humanium Metal og IM å skape en sosial bevegelse innenfor NFT og joggeskokulturen ved hjelp av disse unike metaverse joggeskoene. Neste steg i prosessen er å utvikle et par joggesko som skal 3D-printes i 100 prosent Humanium Metal.

– Det blir som et kunstverk som vi har tenkt å vise offentlig på for eksempel museer eller på gater og torg. Etter det skal det auksjoneres bort, og akkurat som alt annet vi gjør går inntektene til virksomheten vår.

Planer om en oppfølger
I fremtiden er det også planer om å lage en fysisk kolleksjon av sko i Humanium Metal.

– Vi er et svensk initiativ med en fantastisk innovasjon, i dette prosjektet samarbeider vi med en verdenskjent joggeskodesigner og kreatører i verdensklasse, dette betyr fantastiske muligheter til å utvikle Alkymisten videre. Mens han jobbet med “501 Alchemist”, har Sneakernews, med ti millioner følgere på Instagram, hjulpet oss med markedsføringen. Vi har lykkes med å etablere et stort kontaktnett og har kontakt med flere store selskaper for å gjøre en fysisk innsamling til virkelighet. Hvordan det samarbeidet skal se ut får nå vokse frem, sier Simon Marke Gran.

Tags: , , ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: