mandag 15 august – uke 33
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Samarbeidet handler om å bruke 3D-printing for å finne mer kostnadseffektive måter å produsere flydeler på. I dette tilfellet dreier det seg om en såkalt A-kobling til en motor av modell IAE-U2500, som har fått et offisielt flysertifikat fra EASA (European Union Aviation Safety Agency). Den produseres ved Aerotecs anlegg for additiv produksjon i tyske Varel.
– Vi har produsert komponenter til flykabinen, de fleste av plast, ved hjelp av 3D-printing i flere år. Nå kan vi vise at strukturelt relevante metalldeler for bruk utenfor kabinen også kan produseres additivt og godkjennes for flyoperasjoner, sier Sören Stark, Chief Operating Officer for Lufthansa Technik i en pressemelding.
Forhindrer isdannelse
Totalt ni A-lenker brukes i motoren og disse fester en ringformet luftvarmekanal i inntakshuset og beskytter motoren mot isdannelse under flyging. A-lenkene er laget av titan med LPBF (Laser Powder Bed Fusion) og skal tåle temperaturer opp til 300 grader Celsius. Tradisjonelt produseres denne delen gjennom en smiprosess, men når den er 3D-printet, kreves det ingen jigger eller støpeformer i produksjonen og i tillegg brukes mindre materialer.
Det er utført strenge tester for å kontrollere kvaliteten på den 3D-printede delen. Tester viser blant annet at strekkfastheten er enda bedre enn i originalen.
Optimaliser geometrien
Den første flysertifiseringen av en bærende metallreservedel er bare et første skritt fordi geometrien fortsatt i stor grad tilsvarer den originale delen. Fremtidig utvikling innen teknologien vil også gjøre det mulig å utnytte fordelene ved additiv tilvirkning til målrettet optimalisering av geometrien, for eksempel for å gjøre delen lettere og med mindre materialer samtidig som styrke og funksjon opprettholdes. Begge partnerne har til hensikt å videreutvikle disse mulighetene i fremtiden.
Forskere ved Rutgers University i New Jersey har utviklet en ny måte å skrive ut på ved hjelp av FFF-teknologien. Multiplexed Fused Filament Fabrication, eller MF3, kan være en “game changer” ifølge forskerne bak studien.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Det danske energiselskapet Ørsted og World Wide Fund for Nature (WWF) i Danmark undersøker i et felles prosjekt hvordan 3D-printede rev kan gagne det biologiske mangfoldet i Kattegatt. Håpet er blant annet å se positive effekter på torskebestanden.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige