For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Et konsortium på tolv medlemmer har nå presentert en vellykket implementering av IDAM, Industrialization and Digitalization of Additive Manufacturing. Det skriver BMW Group i en pressemelding.
På BMW Group Additive Manufacturing Campus i Oberschleissheim, Tyskland, er det satt opp en fullstendig digital og automatisert produksjonslinje for 3D-printing for produksjon av bildeler. GKN Powder Metallurgy i Bonn har et lignende anlegg.
Førerløse transportsystemer
Ved anlegget kjører helautomatiske førerløse transportsystemer (FTS) de mobile kamrene til 3D-printerne mellom modulene i produksjonslinjen. Disse styres av sentrale kontrollenheter som samler alle produksjonsdata fra individuelle moduler for å maksimere produktivitet og kvalitet.
Metallpulveret transporteres også med lignende systemer og etterbehandlingen håndteres også automatisk på spesielle stasjoner. Underveis i prosessen samles data inn og med AI-algoritmer kan avvik oppdages under selve produksjonen.
Mer kostnadseffektivt
Med denne produksjonsmetoden kan 50 000 komponenter produseres årlig på en kostnadseffektiv måte, i tillegg kan ytterligere 10 000 individuelle og nye deler skrives ut. Dette gjøres med Laser Powder Bed Fusion (L-PBF) hvor metallpulver smeltes med laser, lag for lag.
Prosjektet er finansiert av det tyske forbundsdepartementet for utdanning og forskning (BMBF). I tillegg til BMW Group har flere små og mellomstore bedrifter, store bedrifter og forskningsinstitusjoner deltatt.