Helautomatisert produksjonslinje hos BMW

En oversikt over demolinjen på BMW Group Additive Manufacturing Campus. Foto: Pressebilde

For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.

Et konsortium på tolv medlemmer har nå presentert en vellykket implementering av IDAM, Industrialization and Digitalization of Additive Manufacturing. Det skriver BMW Group i en pressemelding.

På BMW Group Additive Manufacturing Campus i Oberschleissheim, Tyskland, er det satt opp en fullstendig digital og automatisert produksjonslinje for 3D-printing for produksjon av bildeler. GKN Powder Metallurgy i Bonn har et lignende anlegg.

Overføring av sylinder ved hjelp av en robot og et førerløst system. Foto: Pressebilde

Førerløse transportsystemer
Ved anlegget kjører helautomatiske førerløse transportsystemer (FTS) de mobile kamrene til 3D-printerne mellom modulene i produksjonslinjen. Disse styres av sentrale kontrollenheter som samler alle produksjonsdata fra individuelle moduler for å maksimere produktivitet og kvalitet.

Metallpulveret transporteres også med lignende systemer og etterbehandlingen håndteres også automatisk på spesielle stasjoner. Underveis i prosessen samles data inn og med AI-algoritmer kan avvik oppdages under selve produksjonen.

Produksjonsprosessen med L-PBF. Foto: Pressebilde

Mer kostnadseffektivt
Med denne produksjonsmetoden kan 50 000 komponenter produseres årlig på en kostnadseffektiv måte, i tillegg kan ytterligere 10 000 individuelle og nye deler skrives ut. Dette gjøres med Laser Powder Bed Fusion (L-PBF) hvor metallpulver smeltes med laser, lag for lag.

Prosjektet er finansiert av det tyske forbundsdepartementet for utdanning og forskning (BMBF). I tillegg til BMW Group har flere små og mellomstore bedrifter, store bedrifter og forskningsinstitusjoner deltatt.

De ferdige komponentene separeres automatisk og pakkes deretter. Foto: Pressebilde

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: