Lysende forretningsidé

Lamper som delvis er laget av resirkulert materiale fra gamle fiskegarn. Foto: Pressebilde

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Signify begynte sin AM-reise for rundt ti år siden og har gradvis omstrukturert produksjonen. Ifølge Kenneth Grönholm, nordisk administrerende direktør for Signify, var det to viktige årsaker som brakte selskapet på dette sporet.

– Fremfor alt handler det om bærekraft og sirkularitet, men også om muligheten for å bruke resirkulerte materialer, sier Kenneth Grönholm.

Signify har i dag et stort antall produkter i sitt sortiment, ikke minst armaturer som kan bestilles etter kundens egne ønsker. I en spesiell konfigurasjon på nettsiden kan kunden tilpasse sin armatur og velge mellom tusenvis av ulike kombinasjoner når det gjelder modell, størrelse, tekstur, farge, lyskilde og kabellengde.

Kenneth Grönholm er nordisk administrerende direktør for Signify. Foto: Pressebilde

Fem fabrikker i verden
Veien dit har tidvis vært krokete og å innføre en ny produksjonsmetode i produksjonen har sine utfordringer, ifølge Kenneth Grönholm.

– Det har vært en lang reise med en like lang læringskurve. Det handler ikke bare om å produsere en CAD-fil og starte utskrift. Det er mange aspekter å ta hensyn til, som at produktene skal være trygge, holde høy kvalitet og at de kan produseres på en kostnadseffektiv måte.

– Vi er helt klart pionerer innen 3D-printing i belysningsbransjen og har kommet så langt at vi har industrialisert produksjonen. Vi har nå fem fabrikker rundt om i verden som er utstyrt med over 2000 3D-printere.

Gamle, slitte CD-er kan gjenopplives. Foto: Pressebilde

Lavere klimaavtrykk
Signify sine produkter er i mellom- og høyprissegmentet. Smarte lamper i Philips Hue-serien er et eksempel på produkter som finnes i mange norske hjem. Nye produkter lanseres i en jevn strøm.

Spotlight laget av resirkulert polykarbonat (PC). Foto: Pressebilde

Målet er å tilby produkter som er sirkulære så mye som mulig. Utvalget for forbrukere inkluderer lampearmaturer laget av gamle CD-er og fiskegarn.

– 3D-printing er en veldig fleksibel løsning og når det gjelder armaturer har vi klart å redusere klimaavtrykket med 25–75 prosent.

Forretningsområdet vokser
Maskinparken består av 3D-printere fra flere ulike leverandører og disse utvikles og tilpasses i samarbeid med produsenten. Det er to fabrikker i Europa som bruker additiv produksjon, i Nederland og Belgia. I tillegg foregår produksjonen av enkelte serier i Ungarn. Fremover er planen å utvide med flere anlegg.

– På denne måten kan vi legge produksjonen nærmere kunden og kan redusere ledetidene.

Kenneth Grönholm ønsker ikke å røpe hvor stor del av Signifys totale produksjon som inkluderer 3D-printing, men han forteller at det er en betydelig andel.

– Det handler om store volumer, millioner av produkter, så mye kan jeg si. 3D-printing vil nok ikke ta over den tradisjonelle produksjonen, men det er et område som stadig vokser.

Signify
Startet: 2016 som en spin-off av Philips Lighting.
Hovedkvarter: Eindhoven, Nederland.
Antall ansatte i 3D-printing: 150.
Antall 3D-printere i produksjon: ca 2000.
Produksjon: Fem fabrikker for 3D-printing i verden.
Merker: Blant annet Philips Hue, Color Kinetics og WiZ.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: