En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Signify begynte sin AM-reise for rundt ti år siden og har gradvis omstrukturert produksjonen. Ifølge Kenneth Grönholm, nordisk administrerende direktør for Signify, var det to viktige årsaker som brakte selskapet på dette sporet.
– Fremfor alt handler det om bærekraft og sirkularitet, men også om muligheten for å bruke resirkulerte materialer, sier Kenneth Grönholm.
Signify har i dag et stort antall produkter i sitt sortiment, ikke minst armaturer som kan bestilles etter kundens egne ønsker. I en spesiell konfigurasjon på nettsiden kan kunden tilpasse sin armatur og velge mellom tusenvis av ulike kombinasjoner når det gjelder modell, størrelse, tekstur, farge, lyskilde og kabellengde.
Fem fabrikker i verden
Veien dit har tidvis vært krokete og å innføre en ny produksjonsmetode i produksjonen har sine utfordringer, ifølge Kenneth Grönholm.
– Det har vært en lang reise med en like lang læringskurve. Det handler ikke bare om å produsere en CAD-fil og starte utskrift. Det er mange aspekter å ta hensyn til, som at produktene skal være trygge, holde høy kvalitet og at de kan produseres på en kostnadseffektiv måte.
– Vi er helt klart pionerer innen 3D-printing i belysningsbransjen og har kommet så langt at vi har industrialisert produksjonen. Vi har nå fem fabrikker rundt om i verden som er utstyrt med over 2000 3D-printere.
Lavere klimaavtrykk
Signify sine produkter er i mellom- og høyprissegmentet. Smarte lamper i Philips Hue-serien er et eksempel på produkter som finnes i mange norske hjem. Nye produkter lanseres i en jevn strøm.
Målet er å tilby produkter som er sirkulære så mye som mulig. Utvalget for forbrukere inkluderer lampearmaturer laget av gamle CD-er og fiskegarn.
– 3D-printing er en veldig fleksibel løsning og når det gjelder armaturer har vi klart å redusere klimaavtrykket med 25–75 prosent.
Forretningsområdet vokser
Maskinparken består av 3D-printere fra flere ulike leverandører og disse utvikles og tilpasses i samarbeid med produsenten. Det er to fabrikker i Europa som bruker additiv produksjon, i Nederland og Belgia. I tillegg foregår produksjonen av enkelte serier i Ungarn. Fremover er planen å utvide med flere anlegg.
– På denne måten kan vi legge produksjonen nærmere kunden og kan redusere ledetidene.
Kenneth Grönholm ønsker ikke å røpe hvor stor del av Signifys totale produksjon som inkluderer 3D-printing, men han forteller at det er en betydelig andel.
– Det handler om store volumer, millioner av produkter, så mye kan jeg si. 3D-printing vil nok ikke ta over den tradisjonelle produksjonen, men det er et område som stadig vokser.
Signify
Startet: 2016 som en spin-off av Philips Lighting.
Hovedkvarter: Eindhoven, Nederland.
Antall ansatte i 3D-printing: 150.
Antall 3D-printere i produksjon: ca 2000.
Produksjon: Fem fabrikker for 3D-printing i verden.
Merker: Blant annet Philips Hue, Color Kinetics og WiZ.