Markforged kjøper Digital Metal

Digital Metal lanserte flere ulike produktinnovasjoner i forbindelse med Formnext-messen i november 2021. Som det lavlegerte stålet DM 4140. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Det amerikanske selskapet Markforged kjøper svenske Digital Metal, som utvikler løsninger for 3D-printing med metallbindestråle.

Digital Metal eies i dag av Höganäs-gruppen. Ifølge Höganäs er salget i tråd med selskapets strategi om å fokusere enda mer på utvikling av metallpulver. Ambisjonen er å bli den første produsenten av “grønt” metallpulver. Dette opplyses i en pressemelding.

– Höganäs har bygget et verdensledende AM-teknologiselskap innen binderjetting og vi er glade for å se at Digital Metal nå blir et heleid datterselskap av Markforged. Det er et selskap godt rustet til å fortsette utviklingen av Digital Metal og deres bestrebelser på å sette en ny standard innen 3D-metallutskrift, sier Fredrik Emilson, administrerende direktør i Höganäs.

Nye applikasjoner
Markforged ser på oppkjøpet som en måte å komplementere selskapets eksisterende teknologier med Digital Metals “robuste og skalerbare løsning”.

– Oppkjøpet av Digital Metal fremmer Markforgeds visjon for distribuert produksjon ved å muliggjøre pålitelig, høyvolum, on-demand produksjon av presisjonsmetalldeler. Ved å inkorporere Digital Metals løsninger i Digital Forge-plattformen, kan vi adressere nye applikasjoner innen medisin, bilindustri, luksusvarer og andre bransjer,” sa Shai Terem, president og administrerende direktør i Markforged, i en uttalelse.

Rask handel
De to partene ble enige om oppkjøpet i løpet av sommeren, og det forventes å gjennomføres i tredje kvartal 2022.

Kjøpesummen består av 32 millioner dollar i kontant betaling, 4,1 millioner andeler i stamaksjer og ca. 1,5 millioner dollar i kontanter for å justere konserinterne saldi.

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: