Den britiske sportsbilprodusenten Aston Martin har brukt additiv produksjon (AM) for en sluttbrukskomponent for første gang. Den nye modellen DBR22 har blitt utstyrt med en 3D-printet underramme bak.
Det kjente bilmerket er kanskje mest kjent for vanlige mennesker takket være at den dukket opp som James Bond-bilen i 1964-filmen «Goldfinger», en Aston Martin B5. I august ble selskapets nyeste modell, DBR22, presentert i forbindelse med Monterey Car Week i California.
Printet i aluminium
For første gang har Aston Martin brukt 3D-printing, spesielt for en bakre underramme. Komponenten består av flere 3D-printede aluminiumsdeler, som deretter settes sammen for å danne den ferdige rammen.
Selskapet skriver i en pressemelding at fordelene med teknologien er klare. Fremfor alt betyr det en betydelig vektbesparelse uten reduksjon i stivhet, og også muligheten til å lage spesialdeler for modeller med ultralavt volum, der det er nødvendig.
«Teknologi er avgjørende»
Roberto Fedeli, Aston Martins tekniske direktør, kommenterer selskapets investering i ny teknologi som følger:
– Teknologi er kritisk i konstruksjonen av DBR22, med omfattende bruk av karbonfiber gjennomgående, og bruk av 3D-utskrift for å produsere en strukturell komponent. Som sådan viser DBR22 frem Aston Martins unike egenskaper, med design i verdensklasse kombinert med en smidig, intelligent tilnærming til konstruksjon og produksjon.