Sportsbil-ikon går inn på AM

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 30 august 2022
Ifølge Aston Martin er det flere fordeler ved å bruke 3D-printing som produksjonsmetode, deriblandt vektbesparelser. Foto: Pressebilde

Den britiske sportsbilprodusenten Aston Martin har brukt additiv produksjon (AM) for en sluttbrukskomponent for første gang. Den nye modellen DBR22 har blitt utstyrt med en 3D-printet underramme bak.

Det kjente bilmerket er kanskje mest kjent for vanlige mennesker takket være at den dukket opp som James Bond-bilen i 1964-filmen «Goldfinger», en Aston Martin B5. I august ble selskapets nyeste modell, DBR22, presentert i forbindelse med Monterey Car Week i California.

Printet i aluminium
For første gang har Aston Martin brukt 3D-printing, spesielt for en bakre underramme. Komponenten består av flere 3D-printede aluminiumsdeler, som deretter settes sammen for å danne den ferdige rammen.

Selskapet skriver i en pressemelding at fordelene med teknologien er klare. Fremfor alt betyr det en betydelig vektbesparelse uten reduksjon i stivhet, og også muligheten til å lage spesialdeler for modeller med ultralavt volum, der det er nødvendig.

«Teknologi er avgjørende»
Roberto Fedeli, Aston Martins tekniske direktør, kommenterer selskapets investering i ny teknologi som følger:

– Teknologi er kritisk i konstruksjonen av DBR22, med omfattende bruk av karbonfiber gjennomgående, og bruk av 3D-utskrift for å produsere en strukturell komponent. Som sådan viser DBR22 frem Aston Martins unike egenskaper, med design i verdensklasse kombinert med en smidig, intelligent tilnærming til konstruksjon og produksjon.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683