Noen ganger er det fornuftig å bruke 3D-printing til å reparere maskiner.
Det var konklusjonen på et prosjekt utført av danske Bentax, en leverandør av kaffeløsninger, og dansk teknologisk institutt.
Problemet var at Bentax hadde en voksende haug med ødelagte kaffemaskiner, med et veldig vanlig problem: melkepumpen hadde gått i stykker. Siden dette var en kostbar del av enheten, var det lite fornuftig å kjøpe nye pumper og installere dem. Dermed drev man med betydelig produksjon av nytt utstyr, samtidig som man lagret melkepumpene, de hopet seg opp på lageret ettersom to slitedeler i pumpene var ødelagt.
Melkepumpen er hjertet i maskinen: hvis den ikke fungerer som den skal, kan andre komponenter også svikte. Dette førte til en høyere feilprosent enn Bentax ønsket, rundt ti prosent. Problemet er at tennene på tannhjulene over tid skjærer seg inn i beholderen, slik at pumpen ikke lenger leverer ønsket resultat.
Bentax startet da opp et prosjekt sammen med det danske teknologiske institutt, for å teste om det var mulig å 3D-printe reservedeler til de ødelagte pumpene som ville være rimeligere enn å kjøpe hele nye pumper fra leverandør.
– For det første handler det om å blåse litt liv i de ødelagte pumpene slik at vi kan resirkulere dem, sier Anders Myrup, Bentax. –På sikt ønsker vi å kunne produsere reservedelene selv i stedet for å kjøpe nye pumper fra leverandøren, og vi ønsker også å oppnå lengre levetid og lavere pris sammenlignet med en ny pumpe, forklarer han.
Det viser seg at dette faktisk er mulig. De var i stand til å 3D-skanne delene og forsøke reproduksjon ved hjelp av en rekke teknikker, inkludert 3D-printing. Hele pumpen ble skannet og målt hos Teknologisk Institutt, som laget en identisk digital kopi. Pumpen ble deretter 3D-printet i rustfritt stål og ferdigstilt til de ønskede toleransene, som er veldig fine. 3D-printing ble også testet for tannhjulene, men de var ikke sterke nok. I stedet ble de frest ut av et materiale kalt Peek ved hjelp av en konvensjonell CNC-freseprosess.
Bentax’ Anders Myrup forklarte:
«Resultatene vi så overgikk alle forventninger, og når vi holdt delene i hendene, kunne ingen virkelig tro at de var 3D-printet. Det gikk langt utover det vi trodde var mulig. Så vi hadde tydeligvis ikke nok innsikt i teknologien.»
Bentax driver fortsatt og videreutvikler prosessen med å lage disse delene slik at de passer perfekt, men poenget har selskapet forstått. –Vi har valgt den vanskeligste oppgaven for å teste 3D-printing og den som gir oss flest utfordringer, sier Anders Myrup.
–Hvis vi kan løse denne oppgaven, kan vi løse alt, sier Myrup. Vi har også en «grønn holdning» og ønsker å løse våre oppgaver på en mer ansvarlig og bærekraftig måte. Så det ville vært interessant om vi kunne digitalisere varelageret i større skala og samtidig få komponenter produsert lokalt i stedet for å sende dem fra andre siden av verden, avslutter han .
Fra nå av er det sannsynlig at dette selskapet vil vurdere mer avanserte løsninger på vanlige problemer. Noe å tenke på for ditt firma?
Kilde: 3druck.com