Daimler ruller videre på sin AM-reise

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 1 november 2022
Daimler Buses nye e-handelsløsning vil «revolusjonere produksjonen av reservedeler». Foto: Pressebilde

I fjor skrev 3dp Norge om Daimler Buses som bygger et mobilt 3D-printsenter for produksjon av reservedeler. Siden den gang har selskapet utvidet med en hel netthandelsløsning slik at bussoperatørene selv kan produsere de komponentene de trenger.

Løsningen er et samarbeid mellom bussprodusenten Daimler Buses, Wibu-Systems, som tilbyr krypterte lisenser, og Farsoon Technologies, som leverer 3D-printsystemer. Sammen ønsker de tre selskapene å snu opp ned på produksjonen av reservedeler og drive utviklingen av Industry 4.0 og MaaS (Manufacturing-as-a-Service – Produksjon-som-en-tjeneste).

Daimler Buses produserer busser under merkene Daimler og Setra, samt reservedeler til disse. Via Omniplus nettbutikken kan bussoperatører nå kjøpe og skrive ut en rekke ulike lisensierte reservedeler når – og hvor – de trenger dem. Mellommannen tas ut av ligningen og operatører kan lage sin egen «reservedelsfabrikk» i miniformat.

Antall tilgjengelige deler vokser
Til å begynne med er rundt hundre forskjellige komponenter tilgjengelig i nettbutikken. Et antall som stadig vokser og Daimler Buses har identifisert rundt 40 000 deler i sin katalog som potensielt kan 3D-printes i fremtiden.

Delene kan enten bestilles via nærmeste servicepartner koblet til Omniplus, eller operatørene kan printe dem selv i en Farsoon-sertifisert 3D-printer. Kunden kjøper en kryptert 3D-utskriftslisens som er gyldig for gjeldende del og i riktig antall.

Vist under Formnext
Additiv produksjon gjør at Daimler kan tilby en fleksibel forsyning av reservedeler og dermed holde bussene i gang, i stedet for at de må stå stille og vente på at delen skal produseres og sendes til rett sted. Denne desentraliserte produksjonsmetoden gjør også at man kan unngå unødvendig lagring og redusere transportkostnader, noe som i seg selv bør føre til både økonomiske og miljømessige gevinster.

Daimler Buses, Farsoon Technologies og Wibu-Systems viser sin felles løsning i forbindelse med Formnext i Frankfurt, 15.-18. november

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683