I fjor skrev 3dp Norge om Daimler Buses som bygger et mobilt 3D-printsenter for produksjon av reservedeler. Siden den gang har selskapet utvidet med en hel netthandelsløsning slik at bussoperatørene selv kan produsere de komponentene de trenger.
Løsningen er et samarbeid mellom bussprodusenten Daimler Buses, Wibu-Systems, som tilbyr krypterte lisenser, og Farsoon Technologies, som leverer 3D-printsystemer. Sammen ønsker de tre selskapene å snu opp ned på produksjonen av reservedeler og drive utviklingen av Industry 4.0 og MaaS (Manufacturing-as-a-Service – Produksjon-som-en-tjeneste).
Daimler Buses produserer busser under merkene Daimler og Setra, samt reservedeler til disse. Via Omniplus nettbutikken kan bussoperatører nå kjøpe og skrive ut en rekke ulike lisensierte reservedeler når – og hvor – de trenger dem. Mellommannen tas ut av ligningen og operatører kan lage sin egen «reservedelsfabrikk» i miniformat.
Antall tilgjengelige deler vokser
Til å begynne med er rundt hundre forskjellige komponenter tilgjengelig i nettbutikken. Et antall som stadig vokser og Daimler Buses har identifisert rundt 40 000 deler i sin katalog som potensielt kan 3D-printes i fremtiden.
Delene kan enten bestilles via nærmeste servicepartner koblet til Omniplus, eller operatørene kan printe dem selv i en Farsoon-sertifisert 3D-printer. Kunden kjøper en kryptert 3D-utskriftslisens som er gyldig for gjeldende del og i riktig antall.
Vist under Formnext
Additiv produksjon gjør at Daimler kan tilby en fleksibel forsyning av reservedeler og dermed holde bussene i gang, i stedet for at de må stå stille og vente på at delen skal produseres og sendes til rett sted. Denne desentraliserte produksjonsmetoden gjør også at man kan unngå unødvendig lagring og redusere transportkostnader, noe som i seg selv bør føre til både økonomiske og miljømessige gevinster.
Daimler Buses, Farsoon Technologies og Wibu-Systems viser sin felles løsning i forbindelse med Formnext i Frankfurt, 15.-18. november