fredag 27 januar – uke 4
Powder Bed Fusion-teknologier vil stå sterkt, ifølge Smartechs prognoser, men Metal Binder Jetting er også på vei oppover. Grafikk: Smartech
Innen 2031 forventes metallkomponenter verdt 75 milliarder dollar å produseres årlig med additiv produksjon. Det viser analyseselskapet Smartechs siste prognose.
Selskapet har faktiske tall for AM (Additive Manufacturing) produsert i metall fra 2021 og kombinerer disse med forventede kvanta i henholdsvis 2025 og 2030. Resultatene viser at pulversengteknologier (PBF) er mest utbredt i dag, men metoden ser også ut til å ha en positiv utviklingskurve i de kommende årene. I fjor ble det produsert omtrent 20 millioner deler årlig med PBF, i 2025 forventes dette tallet å ha steget til nesten 50 millioner og i 2031 til nesten 120 millioner deler.
De andre teknologiene vil også øke og konkurrere med konvensjonelle produksjonsmetoder, hvis man skal tro Smartech. Fremfor alt Metal Binder Jetting (MBJ), men også Bound Metal Extrusion (BME) og Directed Energy Deposition (DED), men på mye mer beskjedne nivåer.
Ifølge analyseselskapets prognose er det først og fremst sluttbruksprodukter som forventes å stå for den store volumøkningen, noe som bekrefter trenden fra tidligere år med økt industrialisering innen bransjen. Luftfarts- og medisinsk sektor er fortsatt de mest attraktive områdene for å finne fordeler ved bruk av AM sammenlignet med tradisjonell produksjon.
Det svenske teknologikonsernet Hexagon gjør en investering på 100 millioner dollar i Divergent Technologies. Et selskap som skapte den første digitaliserte modulære fabrikken for bilindustrien med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. januar, 2023
Alexander Schmitz er utnevnt til ny administrerende direktør i GE Additive. Han starter sitt nye oppdrag 16. januar og skal lede selskapet i en “ny fase av vekst og transformasjon”.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Luksusbilprodusenten Bentley tilbyr 3D-printede applikasjoner i gull i sin nyeste modell Batur. Ifølge Bentley er det første gang i bilindustriens historie at gulldetaljer er produsert med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Det franske transportselskapet Alstom implementerer den første 3D-printede masseproduserte delen i sitt elektriske høyhastighetstog AGV. Dette betyr store kostnadsbesparelser og vesentlig kortere ledetider.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Additiv produksjon med laser og tråd i dupleks rustfritt stål må videreutvikles for å kunne brukes i reell industriproduksjon. Dette er innenfor rammen av det nystartede forskningsprosjektet SESAM på Högskolan Väst som ligger i Trollhättan i Sverige.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Meltio, produsent av systemer for additiv produksjon i metall, innleder samarbeid med tolv programvareselskaper. Det vil drive industrialiseringen og utvide tilbudet av Meltios CNC- og robotintegreringer.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. januar, 2023
Luma AI (AI = artificial intelligense – kunstig intelligens) har i desember sluppet en lukket beta-test av en ny tjeneste, “Imagine 3D”, som automatisk kan generere 3D-modeller fra en brukerspesifisert tekstmelding.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 20. desember, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige