fredag 27 januar – uke 4
Markedsundersøkelse: Markedet for materialer for 3D-printing vil være verdt USD 14 274,2 millioner amerikanske dollar innen 2030, ifølge en rapport fra Market Research Future (MRFR)
I følge en omfattende forskningsrapport fra Market Research Future (MRFR), “3D Printing Materials Market Information by Form, Materials, And Region – Forecast till 2030”, anslås markedet å vokse med 20,45 prosent CAGR (Sammensatt årlig vekstrate) og oppnå en omsetning på 14 274,2 millioner amerikanske dollar i 2030.
Med sterke produkter og tjenester øker 3D-materialprodusenter sin markedsandel i en rekke bransjer. De konsentrerer seg om å skape innovative fabrikasjonsteknikker for intrikate metall-plastkomposittstrukturer. Fremtidige 3D-printmaterialer forventes å bli påvirket av en økning i produksjonen av neste generasjons elektronikk.
De eksisterende trendene og potensiell fremtidig vekst i markedet for 3D-utskriftsmaterialer diskuteres også. Bruken av metaller, keramikk og polymerer (plast) i 3D-printing er utbredt. Hoveddriverne for økende etterspørsel etter 3D-printteknologi er redusert vekt, økt styrke, redusert beholdning og massetilpasning. Disse egenskapene vil fortsette å drive etterspørselen.
På grunn av deres økende bruk i romfarts- og bilindustrien, er materialer for 3D-printing etterspurt. Utvidelsen av bilsektoren i Nord-Amerikas og Europas voksende økonomier vil trolig fremme utvidelsen av det verdensomspennende markedet. I tillegg forventes gunstige statlige initiativer å drive markedet i prognoseperioden. I tillegg vil det verdensomspennende markedet for 3D-printmaterialer ha stor nytte av innovasjon og utvidelse innen 3D-printteknologi og -materialer.
Markedet for 3D-printmaterialer vokser på grunn av økt bruk av teknologi i helsesektoren. Å lage vev, proteser og implantater er mulig ved å bruke 3D-printing. På grunn av deres store hastighet og presisjon, blir 3D-printere mer og mer populære. Økt investering i 3D-printteknologi forventes å gi leverandører i sektoren lukrative vekstutsikter.
Redusert avfall, mer kompliserte design, kostnadseffektivitet og forbedret modifikasjon er bare noen få fordeler med 3D-printing. Dette har inspirert bedrifter fra ulike bransjer til å bruke teknologien til delproduksjon. Fordi inkompatibilitet kan føre til at en pasient reagerer på et fremmedlegeme, er produsenter i markedet konsentrert om å lage trygge og kompatible materialer. Betennelse, forsinkelse i sårheling og noen få andre immunologiske reaksjoner kan komme fra dette. Tannpleie er et felt der banebrytende teknologi brukes. Som et resultat forventes økningen i etterspørselen etter tannimplantater å drive markedets vekst for 3D-printmaterialer.
Materialer brukes til 3D-printing i ukonvensjonelle former, som pulver, filamenter og væsker. Materialkostnadene økes med behandlingen som er nødvendig for å konvertere vanlige materialer til de som brukes til 3D-utskrift. Materialene som brukes i industrielle 3D-printere for bilindustrien er svært dyre sammenlignet med konvensjonell produksjon. I tillegg er 3D-printere vanskelige å bruke og administrere fordi de trenger spesifikt verktøy og utstyr og høyspente strømkilder. En av hovedutfordringene som begrenser markedets vekst er kostnadene for 3D-printkompatible materialer, som kan være opptil 10-15 ganger dyrere enn materialer som brukes i konvensjonelle produksjonsteknikker.
Asia og Stillehavsregionen anslås å være det raskest voksende markedet for 3D-printmaterialer globalt på grunn av sin betydelige materialindustri til nettopp 3D-printing. I tillegg er det spådd at etterspørselen etter 3D-printmaterialer vil øke i løpet av prognoseperioden på grunn av økte offentlige utgifter til forbedring av infrastruktur i utviklingsland som Kina og India. Europa har fulgt nøye med på Asia-Stillehavsmarkedet på grunn av det betydelige behovet for 3D-printmaterialer i bil- og forsvarssektoren. Den økende etterspørselen etter produktet på tvers av en rekke bruksområder, inkludert bil- og forsvarsindustrien, driver det nordamerikanske markedet.
Rapporten kan bestilles herfra.
Det svenske teknologikonsernet Hexagon gjør en investering på 100 millioner dollar i Divergent Technologies. Et selskap som skapte den første digitaliserte modulære fabrikken for bilindustrien med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. januar, 2023
Alexander Schmitz er utnevnt til ny administrerende direktør i GE Additive. Han starter sitt nye oppdrag 16. januar og skal lede selskapet i en “ny fase av vekst og transformasjon”.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Luksusbilprodusenten Bentley tilbyr 3D-printede applikasjoner i gull i sin nyeste modell Batur. Ifølge Bentley er det første gang i bilindustriens historie at gulldetaljer er produsert med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Det franske transportselskapet Alstom implementerer den første 3D-printede masseproduserte delen i sitt elektriske høyhastighetstog AGV. Dette betyr store kostnadsbesparelser og vesentlig kortere ledetider.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Additiv produksjon med laser og tråd i dupleks rustfritt stål må videreutvikles for å kunne brukes i reell industriproduksjon. Dette er innenfor rammen av det nystartede forskningsprosjektet SESAM på Högskolan Väst som ligger i Trollhättan i Sverige.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Meltio, produsent av systemer for additiv produksjon i metall, innleder samarbeid med tolv programvareselskaper. Det vil drive industrialiseringen og utvide tilbudet av Meltios CNC- og robotintegreringer.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. januar, 2023
Luma AI (AI = artificial intelligense – kunstig intelligens) har i desember sluppet en lukket beta-test av en ny tjeneste, “Imagine 3D”, som automatisk kan generere 3D-modeller fra en brukerspesifisert tekstmelding.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 20. desember, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige