Togprodusent sparer mye på 3D-printing

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 10 januar 2023
Ved å bruke additiv produksjon har Alstom vært i stand til å korte ned ledetidene og gjøre store kostnadsbesparelser. Foto: Wikimedia Commons

Det franske transportselskapet Alstom implementerer den første 3D-printede masseproduserte delen i sitt elektriske høyhastighetstog AGV. Dette betyr store kostnadsbesparelser og vesentlig kortere ledetider.

Materialprodusenten Loctite beskriver prosessen i en casestudie. Utgangspunktet var at Alstoms flåte av AGV-tog var rundt ti år gammel og noen av delene trengte sårt utskifting. Det dreide seg blant annet om 200 fotstøtter til AGV ETR575, som er et høyhastighetstog for passasjerer.

Leverandøren som produserte de originale fotstøttene var ikke i stand til å skaffe reservedeler på grunn av mangel på materialer og former for selve produksjonen. Å kjøpe ekstra verktøy og former for denne enkeltapplikasjonen ville være en kostbar sak for Alstom, så selskapet begynte å se på alternative produksjonsmetoder. For eksempel ble muligheten for CNC-fresing undersøkt, men denne muligheten ble strøket fordi det ville vært mer eller mindre umulig å produsere fotstøttene med denne metoden.

Fotstøtten laget med additiv produksjon. Foto: Pressebilde
96 prosent kortere ledetid

Alstom begynte i stedet å undersøke additiv produksjon. SLS ble evaluert og avvist på grunn av for høye etterbehandlingskostnader. Valget falt til slutt på en Nexa3D modell NXE400 som skriver ut med DLP-teknologi.

Fotstøttene skal tåle mye slitasje fordi de brukes av et stort antall mennesker til daglig. En harpiks fra produsenten Loctige i en matt sort farge ble derfor valgt som materiale. Et ABS-lignende materiale med høy slagfasthet og moderat HDT (varmeavvisende temperatur – Heat Deflection Temperature).

Ved å bruke additiv produksjon i dette tilfellet kunne Alstom spare rundt 20 000 euro i produksjonskostnader og forkorte ledetiden med 172 dager. Tidligere var ledetiden 180 dager, men med en Nexa3D-printer i hus kunne delene i stedet produseres på bare én uke. Dette tilsvarer en kostnadsbesparelse på 25 prosent og reduserte ledetider med 96 prosent. Selskapet beskriver dette som en monumental forskjell.

Ønsker å produsere flere deler med additiv teknologi

Overgangen til additiv produksjon betyr også muligheten for raske iterasjoner og produksjon kan også gjøres på forespørsel når delene trengs. Alstom ser derfor på flere deler som kan produseres med AM.

– Vi var veldig interessert i teknologien, og investerte derfor i en NXE400 for å ha intern kapasitet til å trykke delene med Loctite-materialet. Vi setter pris på at denne harpiksen kan møte kundenes spesifikasjoner, og vi vurderer å trykke flere deler til vår togflåte, sier Lorenzo Gasparoni hos Alstom.

Alstom har tidligere brukt 3D-teknologi for å produsere dørstoppere. Du kan lese mer om det prosjektet her.

Les mer

"Materialutvikling sikrer kundenes investering"

På fjorårets Formnext slo Stratasys til med en storslått maskinlansering: F3300. I år var det i stedet materielle nyheter som sto i fokus, ikke minst med den nye pulvergjenvinningsløsningen ReLife, men også innen PolyJet.
Stratasys-5-1024x683

EOS arbeidshest P3 i ny utgave

En komplett ende-til-ende-løsning som skal gi lavere kostnad per del og med betydelig høyere gjenbruk av restpulveret enn tidligere. Ifølge EOS er det noen fordeler med den oppgraderte P3-plattformen og et direkte svar på kundeforespørsler.
EOS-1-1024x683

RenAM-familien har fått familieøkning

Fleksibilitet, produktivitet og kostnadseffektivitet. Slik oppsummerer maskinprodusenten Renishaw den nyeste modellen RenAM 500D, som så dagens lys for første gang på Formnext.
Renishaw-1024x683

3devo har oppgradert sin Filament Maker

3devo har tidligere lansert en maskin som omdanner rester av SLS-pulver til filament som kan brukes til 3D-printing, Filament Maker. Basert på tilbakemeldingene fra kundene deres har de nå utviklet en oppfølger.
3devo-1-1024x683

Siste nytt

"Materialutvikling sikrer kundenes investering"

På fjorårets Formnext slo Stratasys til med en storslått maskinlansering: F3300. I år var det i stedet materielle nyheter som sto i fokus, ikke minst med den nye pulvergjenvinningsløsningen ReLife, men også innen PolyJet.
Stratasys-5-1024x683

Kimya forlater AM-markedet

Den franske materialprodusenten Kimya legger ned sin filamentproduksjon. Selskapet har vært i AM-bransjen siden 2017, men etter fallende etterspørsel legger de nå ned fabrikken sin.
Kimya-1024x682

EOS arbeidshest P3 i ny utgave

En komplett ende-til-ende-løsning som skal gi lavere kostnad per del og med betydelig høyere gjenbruk av restpulveret enn tidligere. Ifølge EOS er det noen fordeler med den oppgraderte P3-plattformen og et direkte svar på kundeforespørsler.
EOS-1-1024x683

RenAM-familien har fått familieøkning

Fleksibilitet, produktivitet og kostnadseffektivitet. Slik oppsummerer maskinprodusenten Renishaw den nyeste modellen RenAM 500D, som så dagens lys for første gang på Formnext.
Renishaw-1024x683