De to svenske industriselskapene Epiroc og SSAB har inngått et samarbeid for å utforske mulighetene til AM i produksjon av gruveutstyr. En første test viser en betydelig material- og vektbesparelse.
Samarbeidet startet tidligere i år og var basert på hvordan Epiroc kan bruke fossilfritt stål i sin produksjon. Nå er det utvidet til også å omfatte additiv produksjon av reservedeler og komponenter.
I et første trinn har de to partene utviklet en prototype for en hydraulikkblokk som skal sitte på et fjellbor. Hydraulikkblokken er produsert med AM i konvensjonelt stålpulver. Denne delen har tidligere blitt produsert ved fresing og boring, noe som krevde at den ble plugget og forseglet i etterkant. Med AM kan seks potensielle lekkasjepunkter elimineres. En annen fordel med denne produksjonsteknikken er muligheten til å forbedre flyten av hydraulikkolje da skarpe kanter kan unngås når kanalene er 3D-printet.
Lavere vekt
Materialforbruket er en ekstra fordel. I tradisjonell produksjon brukes en stålblokk som veier rundt 50 kilo, mens den optimaliserte utformingen i additiv produksjon krever kun 7,5 kilo stål. Dette betyr en reduksjon av materialet med 85 prosent. Vekten på sluttproduktet er også betydelig lavere, 6,6 kilo i stedet for 15 kilo, det vil si en vektreduksjon på 55 prosent.
Prototypen er produsert ved SSABs nyåpnede anlegg for stålpulver ved produksjonsanlegget i Oxelösund. I oktober 2020 startet SSAB en investering i additiv produksjon og lanserte i slutten av 2021 det første egenproduserte høyfaste stålpulveret.
Etter vellykket produksjon av denne første prototypen, vil neste steg være å eksperimentere med fossilfritt stålpulver.
Reduserer miljøfotavtrykket
Epiroc skriver i en pressemelding at nye materialer og metoder skaper muligheter på mange ulike nivåer:
– Produksjon og frakt av reservedeler er interessante områder for oss å utforske i fremtiden. Det er et stort potensial på mange måter, vi kan redusere ledetider, øke tilgjengeligheten, senke kostnader for transport og viktigst av alt – redusere vårt miljøavtrykk, sier Anders Flodman, teknisk direktør i Epiroc, og fortsetter:
– I tillegg til dette svært interessante prosjektet har vi også en rekke ulike initiativ på gang for å utforske og forbedre måten vi produserer reservedeler på.