Protolab-eide Hubs har gitt ut sin årlige trendrapport. Det viser fortsatt vekst i bransjen med økt bruk og større volumer. En oppadgående trend som Hubs mener kan drives av AI og 4D-printing.
I 2022 hadde AM-markedet en total omsetning på 17 milliarder dollar, en økning på 13 prosent sammenlignet med året før. Ifølge Hubs prognose forventes årets tall å lande på 19,9 milliarder dollar.
Svarene fra de 1.035 personene i bransjen som har svart på undersøkelsen, som er en del av grunnlaget for rapporten, viser at 71 prosent skrev ut flere deler i 2022 enn året før. Kun 8 prosent svarte at de printet færre deler.
Prototyper dominerer
De polymere systemene er fortsatt overlegne de for metallutskrift. Den desidert vanligste metoden for 3D-printing er FDM (Fused Deposition Modelling), som mer enn halvparten bruker. 20 prosent bruker SLA (stereolitografi) og 10 prosent SLS (Selective Laser Sintering), mens kun 0,7 oppgir at de skriver ut med metallpulver og EBM-metoden (Electron Beam Melting).
Når det gjelder applikasjoner, brukes fortsatt 3D-teknologi i stor grad til prototyping, noe to av tre sier de gjør, mens én av fem produserer sluttprodukter. 76 prosent oppgir at de produserer ti eller flere deler, som er 49 prosent mer enn året før. Et overveldende flertall, 83 prosent, svarer at 3D-printing har hjulpet dem med betydelige kostnadsbesparelser.
De driver utviklingen
Så langt er det noen få bransjer som spesielt har omfavnet AM-teknologi, inkludert luftfart/romfart, kjøretøy og medisinsk teknologi. Hubs identifiserer fem bransjer som de mener driver utviklingen innen additiv produksjon. Mat er en av dem, spesielt med fokus på trykte kjøttalternativer hvor flere produkter har kommet på markedet, for eksempel svenske Mycorena. Mote er et annet område hvor fremfor alt skoindustrien har utnyttet fordelene med 3D-printing, inkludert Adidas, Reebok og nå sist Elastium.
Motorsport er et tredje eksempel hvor for eksempel Stratasys har startet et samarbeid med Nascar. Videre ser Hubs muligheter innen helse- og legehjelp med pasientnære hjelpemidler og individuelt tilpassede medisiner, og ikke minst bioprinting i et litt lengre perspektiv. Luftfartsindustrien fortsetter å være interessant i denne sammenhengen, med Relativitys 3D-printede Terran 1-rakett som et eksempel.
AI i krystallkulen
Fremtiden er ellers AI-assistert, ifølge Hubs, som skriver at det er «uendelige muligheter når 3D-printing og AI møtes». Ikke minst for å oppdage feil og rette dem i sanntid under utskriftsprosessen. Generativ design, utskriftsoptimalisering og 4D-printing blir sett på som andre eksempler på hvordan fremtiden for additiv produksjon ser ut. Sistnevnte gjør at det 3D-printede objektet kan endre form etter utskriftsprosessen dersom det for eksempel utsettes for fuktighet eller temperaturendring.
Rapporten «3D Printing Trend Report 2023 – Market insights and forecasts in additive manufacturing» er basert på en undersøkelse, en gjennomgang av nyheter innen AM og en analyse av andre bransjerapporter. Hele rapporten kan bestilles gratis her.