Markforged har tro på vekst i det nordiske markedet de neste årene. Siden 1. august er Patrik Rosén, tidligere administrerende direktør i 3DVerkstan, nordisk salgssjef for selskapet med oppgave å sørge for at visjonen blir en realitet. 3dp Norge benyttet anledningen til å stille ham noen spørsmål om dette.
Fortell oss om din nye rolle i Markforged, hva vil du være ansvarlig for?
– Min rolle her i Markforged er Sales Manager Nordics. Noen kundecases krever litt ekstra tid og ressurser når det kommer til å evaluere søknader, lage/utvikle businesscases, og der er jeg en støtteressurs for vår partner i Norden, PLM Group. Mitt hovedfokus er de litt større systemene fra Markforged som FX20, Metal X og PX100.
Hvilke styrker vil du fremheve med Markforged-produkter?
– Styrken til Markforged er modenheten og bredden av produkter som vi tilbyr i tillegg til selve maskinvaren, som i lang tid (om du kanskje er litt partisk) har vært markedsleder når det gjelder pålitelighet, nøyaktighet og utskriftskvalitet . Den skybaserte Eiger-plattformen som brukes til å forberede og administrere utskriftskøen din, er utrolig kraftig samtidig som den er enkel å bruke.
Funksjoner som Eiger Simulation hvor du kan simulere delen din og laste kofferten direkte i sliceren for å få de optimale utskriftsinnstillingene presentert, Blacksmith-funksjonen som utfører inspeksjon/måling mens utskriften pågår og genererer en inspeksjonsrapport rett etter at utskriften din er ferdig er noen eksempler på funksjoner som gir den ekstra verdien i produksjonsbedrifter i dag hvis du velger å gå inn i Markforged Digital Forge.
– At delene som da kommer ut av printerne kan oppnå aluminiumsstyrke takket være den kontinuerlige karbonfiberarmeringen er selvsagt en stor fordel.
Hvilke planer har Markforged for det nordiske markedet? Hva tenker du om fremtiden?
– Planen er selvsagt å ekspandere og vokse i Norden og vi er veldig håpefulle på dette! Med det faktum at vi nå har en sterk partner som jobber hardt for oss og investerer og utvider i Norden samtidig som jeg ble med på laget for å presse fra min side så godt jeg kan, har vi som mål å ta mye marked her i årene som kommer.
– Vi ser en modenhet i mange selskaper i Norden i dag og dersom du som selskap kjøpte en desktop-printer for noen år siden for prototyping, ser du nå på større installasjoner og større, mer kapable maskiner for å ta neste steg i utviklingen din mot reservedelsproduksjon, verktøyproduksjon og sluttprodukter, det er den sfæren vi ønsker og må være i fremover.
Du kom sist fra en rolle som administrerende direktør i 3DVerkstan, hvordan føles det å endre fotfeste?
– Reisen vi gjorde sammen i 3DVerkstan var utrolig og noe jeg aldri kommer til å glemme, selv om jeg hadde gjort mye med 3D-printing før jeg begynte i 3DVerkstan, har en stor del av karrieren min innen additiv produksjon blitt bygget der. 3DVerkstan og alle de ansatte der vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt, men hvis jeg så det som min første familie, så har Markforged alltid vært min andre familie, noe som betyr at jeg på en måte føler meg hjemme også her på Markforged.
– En administrerende direktør-rolle kan ikke sammenlignes med en mer dedikert salgsrolle, men det jeg vil glede meg mest til her i Markforged er å virkelig fokusere på det jeg tror jeg kan best, og hjelpe bedrifter i Norden til på kort tid å skape stor verdi for virksomheten ved bruk av additiv produksjon og Markforgeds plattform.