Persontilpassede rullestoler med hjelp av AM

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 26 september 2023
Den elektriske rullestolen RP1 kan tilpasses brukerens behov. Foto: Pressebilde

Den tyske rullestolprodusenten RehaMedPower har lykkes med å gjøre produksjonen mer kostnadseffektiv med additiv produksjon, og har fremfor alt åpnet for muligheten for å personalisere produktene sine.

Da selskapet skulle utvikle en ny elektrisk rullestol, modellen RP1, så det ut som det kunne bli en dyr historie. Med sprøytestøping vil kostnadene for både formproduksjon og prototypeutvikling skyte i været.

Deler i ulike farger, basert på brukerens ønsker. Foto: Pressebilde

Løsningen ble i stedet å vende seg til additiv produksjon gjennom et samarbeid med produsenten Replique. Det viste seg at mellom 19 og 23 av rullestolens deler, avhengig av brukerens ønske, kunne 3D-printes. Det var mer enn selskapet først hadde forventet. Delene er trykt med HPs Multi Jet Fusion-teknologi i et PA12-materiale (polyamid 12).

Ved å bruke additiv produksjon i stedet for sprøytestøping, har RehaMedPower lykkes med å redusere tiden for produktutvikling med 30 prosent og prototypekostnaden er også blitt 60 prosent lavere. I tillegg kan designfilene lagres digitalt for produksjon på forespørsel. Dette skriver HP og Replique i en pressemelding.

Den endrede produksjonsmetoden har også gjort at brukerne kan tilpasse rullestolene til deres behov, og i tillegg velge mellom et bredt utvalg av farger. Tidligere har det vært begrensede muligheter for rullestolbrukere til å tilpasse designet ut fra deres individuelle behov.

RehaMedPower planlegger nå å utvide bruken av AM og skrive ut flere deler til rullestolene sine, noe som også inkluderer produksjon av reservedeler.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683