Fusjonen mellom Stratasys og Desktop Metal har støtt på problemer. Stratasys-aksjonærene sier nei til forslaget som har vært lagt frem.
Det har vært mange turer rundt Stratasys det siste halvåret med flere tilbud fra Nano Dimension, men også frieri fra 3D Systems. Midt i alt dette gikk det ut nyheter om en fusjon med Desktop Metal for å skape en gigant i AM-bransjen med forventet inntekt på 1,1 milliarder dollar innen 2025.
Men det sier aksjonærene til Stratasys nei til. Stratasys skriver i en pressemelding at selskapets styre derfor vil «undersøke strategiske alternativer for å maksimere aksjonærverdien». Et arbeid som allerede har begynt.
Grundig gjennomgang
Resultatet kan for eksempel bety en strategisk transaksjon, en potensiell fusjon, oppkjøp eller salg – eller en helt annen løsning. Stratasys påpeker at det ikke lener seg til verken det ene eller det andre på dette tidspunktet og at det ikke er noen garantier for at man går videre med noen av forslagene som kommer.
– Vi har besluttet å foreta en omfattende og grundig gjennomgang av alle tilgjengelige strategiske alternativer. Vi går inn i denne vurderingen som markedsleder innen produksjonsområdet for additivt og vil fortsette å utføre strategien vår, drevet av innovasjon og lønnsom vekst, som har gjort at Stratasys har overgått konkurrentene. «Det som er viktig er at vi forblir fokusert på vårt oppdrag om å levere verdi til kundene og er forpliktet til å ta passende tiltak for å maksimere verdien for alle Stratasys-aksjonærer,» sa Dov Ofer, Stratasys-formann, i en uttalelse.
Fortsette å være uavhengig
Desktop Metals-sjef Ric Fulop sier i et intervju med TCT at selskapet ikke er til salgs og at det vil fortsette å drives uavhengig og for profitt.
– Vi er 100 prosent uavhengige. Vårt firma er ikke til salgs. I motsetning til hva folk finner på, hvis du ser på vår kontantstrøm og våre utgifter, går vi inn i vårt første lønnsomme kvartal på rundt 100 millioner dollar. Vi trenger ikke selge virksomheten vår, vi liker virksomheten vår. Og vi solgte ikke selskapet, vi skulle inn i en fusjon og fortsette å jobbe i selskapet. Så jeg vil si at målet vårt fremover er å vokse Desktop Metal uavhengig og gjøre det til det beste selskapet innen masseproduksjon i AM-bransjen, sier han i intervjuet.
Videre sier han at Desktop Metal har en solid strategi for å fortsette å vokse innen nøkkelområder som forbrukerelektronikk og bilindustrien, hvor de har kunder som BMW og Tesla. Fokuset er på masseproduksjon og ifølge Ric Fulop har Desktop Metal sin egen tilnærming til AM 2.0 og gjør noe som ingen av konkurrentene gjør.