Svensk-franske Adaxis kom tilbake til Formnext med en betydelig større stand enn i fjor. Med økende interesse for robottilsetningsproduksjon, håper selskapet å vokse globalt med sin programvare for nettopp det.
– Robot 3D-printing har vokst enormt de siste to årene. Mange ser på roboter og 3D-printing som to veldig komplekse ting, men vi ønsker å avmystifisere og redusere den kompleksiteten med programvaren vår, sier Emil Johansson, Adaxis medgründer og CPO.
AdaOne-plattformen vil lette overgangen til 3D-printing med en robotarm for de aktørene som allerede bruker roboter i sin produksjon i dag. Det er millioner av produksjonsbedrifter over hele verden som har en robot, men de aller fleste bruker den ikke til 3D-printing for øyeblikket. Dette betyr potensielt et veldig stort marked for Adaxis innen konvertering av industriroboter til storskala 3D-printere.
Et hull i markedet
Det Adaxis tilbyr er en komplett løsning innen robotutskrift, fra CAD-tegning til et fysisk produkt, inkludert prosessering. Et aktuelt eksempel som 3dp Norge skrev om er et prosjekt sammen med RISE og kajakkprodusenten Melker of Sweden hvor en kajakk kunne skrives ut, bores og freses i ett og samme trinn takket være AdaOne.
– Jeg vil si at vi fyller et hull i markedet ved å kunne styre flere ulike steg via samme programvare.
Det er mulig å trykke med alle typer materialer: titan, fleksible polymerer, stål, betong og sjokolade er noen eksempler.
Vokst organisk
Kundene er over hele verden og selskapet er representert i Sverige, Frankrike, USA og India. Totalt har Adaxis 18 ansatte og to av dem jobber ved det svenske kontoret i Gøteborg, Emil Johansson og markedssjef Ulf Lindhe, som har lang erfaring fra AM-bransjen fra blant annet Arcam.
– Det viktigste med produktet vårt er brukervennligheten og driftssikkerheten. Det betyr at selv nye eller utrente operatører kan håndtere programvaren og det minimerer menneskelige feil, sier Ulf Lindhe.
Adaxis ble grunnlagt i 2021 med mål om å revolusjonere produksjonsindustrien ved å tilby programvare for industriroboter som vil gjøre produksjonen fleksibel og bærekraftig.
– Ambisjonen nå er å vokse globalt. Vi tok inn kapital for to år siden, men siden har vi bare vokst organisk. Men det viktigste for oss er ikke å vokse raskt men å finne reelle «business cases» og det har vi allerede fått til her under messen, sier Emil Johansson.