Forskere har printet fungerende hjernevev

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 8 februar 2024
Yuanwei Yan er forsker ved Zhang-laboratoriet ved UW–Madison, hvor forskere har utviklet nye metoder for å dyrke hjernevev til bruk i studier av sykdommer som Alzheimers og Parkinsons. Foto: Pressebilde/Xueyan Li

Et forskerteam i Wisconsin har lyktes med å 3D-printe menneskelig hjernevev som både kan vokse og fungere som typisk hjernevev. Dette som kan ha betydning for behandling av sykdommer som Alzheimers og Parkinsons.

– Dette kan være en enormt kraftig modell for å hjelpe oss å forstå hvordan menneskelige hjerneceller og deler av hjernen kommuniserer. Det kan endre måten vi ser på stamcellebiologi, nevrovitenskap og patogenesen til mange nevrologiske og psykiatriske lidelser, sier Su-Chun Zhang, professor i nevrovitenskap og nevrologi ved Waisman Center ved University of Wisconsin-Madison.

I stedet for å printe på tradisjonell måte med lag på lag vertikalt, har forskerne i stedet printet horisontalt. Cellene er plassert ved siden av hverandre som blyanter på en bordplate. Hjernecellene ble også plassert i et mykere bioblekk enn det som ble brukt i tidligere eksperimenter.

– Vevet har fortsatt nok struktur til å holde sammen, men det er mykt nok til å la nervecellene vokse inn i hverandre og begynne å snakke med hverandre, sier Su-Chun Zhang.

– Vevet vårt forblir relativt tynt og dette gjør det enkelt for nevronene å få nok oksygen og nok næring fra vekstmediet, sier forsker Yuanwei Yan.

Det printede hjernevevet kan blant annet brukes til å studere signalisering mellom celler ved Downs syndrom, interaksjoner mellom friskt vev og nærliggende vev som påvirkes ved Alzheimers sykdom, og til å teste ut nye medikamenter.

Les mer om denne forskningen på universitetets nettsider.

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682

Nordens første testbed for 3D-printet betong

I slutten av april innviet forskningsinstituttet RISE et test- og demomiljø for 3D-printet betong. En unik investering som vil akselerere industriell bruk av teknologien og bane vei for en mer bærekraftig byggebransje i Sverige.
RISE-kollage-768x504

Kameleon inspirerte flerfarget 3D-print

Med inspirasjon fra kameleonens evne til å endre farge, har et team av amerikanske forskere utviklet et fargeskiftende blekk for flerfarget 3D-utskrift.
Chameleon-Colors-Coauthors

Stratasys tester 3D-printet utstyr på månen

Stratasys har annonsert at de vil levere 3D-printede materialer til et kommende måneoppdrag for å teste ytelsen deres på månens overflate.
moon