Space X kjøper Velo 3D-lisens

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 25 september 2024
Space X har allerede en rekke Velo 3D Sapphire-systemer i produksjon. Foto: Pixabay/SpaceX Imagery

Elon Musks Space Exploration Technologies Corp (Space X) har inngått en lisens- og supportavtale med Velo 3D med en prislapp på 8 millioner dollar.

Ifølge flere nyhetskilder innebærer avtalen at Space X betaler Velo 3D et gebyr på 5 millioner dollar for en lisens som dekker selskapets AM-teknologi og ytterligere 3 millioner dollar for relaterte ingeniørtjenester og støtte.

Bakgrunnen for kjøpet har sammenheng med at Space X har et stort antall AM-systemer fra Velo 3D i sin produksjon. Det ser ut til å dreie seg om minst 22 Sapphire-maskiner med Laser Beam Powder Bed Fusion (PBF-LB). Disse har blant annet blitt brukt til å produsere en rekke komponenter, blant annet til Raptor 3-motoren.

Lisensen skal gi Space X mulighet til å bruke, produsere, modifisere og utvikle Velo 3Ds teknologi for egen intern drift. Den er gyldig over hele verden, ikke-eksklusiv, royaltyfri og har ingen ytterligere tidsbegrensning. Dersom Velo 3D gjør forbedringer og modifikasjoner innen de neste tolv månedene, har Space X rett til å bruke disse også.

Velo 3D beholder imidlertid fullt eierskap til sine immaterielle rettigheter. Samtidig eier Space X rettighetene til forbedringene som selskapet gjør og disse innovasjonene trenger ikke deles med Velo 3D.

Hvorfor gjør Space X denne avtalen da? I tider med både konkurser og konsolideringer har det vært spekulasjoner om Space X bare ønsker å sikre at de kan fortsette å bruke teknologien. Velo 3D ble nylig avnotert fra New York-børsen (NYSE).

Les mer

Kriserammede Velo3D får ny majoritetseier

I fjor høst kjøpte Elon Musks Space X lisenser for Velo3Ds AM-teknologi. Dette tydet på økonomiske problemer i selskapet. Det er nå annonsert at Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetseier i bytte mot gjeldsnedskrivning.
Velo3D

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Uklare meldinger om Nexa3Ds fremtid

Nexa3D kansellerte sin deltakelse i Formnext på kort varsel, noe som skapte spørsmål om selskapets økonomiske situasjon. Rett før jul ble det varslet en strategisk beslutning om nedskjæringer i driften.
Nexa3D-chess

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683