GKN Aerospace: «En milepæl» at AM-teknologi er godkjent i USA

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 25 september 2025
En produksjonscelle for DED (Directed Energy Deposition) og lasersveising hos GKN Aerospace i Trollhättan. Foto: Pressebilde

Våren 2024 åpnet GKN Aerospace en helt ny fabrikk i Trollhättan i Sverige for produksjon av en flymotorkomponent ved hjelp av additiv produksjon. Teknologien er nå godkjent av den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, noe som betyr at produksjonen forventes å øke med 30 prosent.

GKN Aerospace har investert over 600 millioner svenske kroner i produksjonsanlegget i Trollhättan der en komponent til flymotorens viftehus produseres. En såkalt Fan Case Mount Ring (FCMR) er den største strukturelle motorkomponenten som er produsert ved hjelp av AM-teknologi godkjent av FAA (Federal Aviation Administration). Dette fremgår av en pressemelding.

Sébastien Aknouche. Foto: Pressebilde

– Luftfartsmyndighetene er med rette svært konservative når det gjelder å gi godkjenning til nye arbeidsmåter, men her har vi, sammen med flymotorprodusenten Pratt & Whitney, kunnet demonstrere at kvaliteten på våre FCMR produsert med additiv teknologi er på samme høye nivå som før. Vi ser derfor godkjenningen som en milepæl for å bruke additiv teknologi til andre flykomponenter på lang sikt, sier Sébastien Aknouche, forretningsområdesjef for materialløsninger hos GKN Aerospace.

Etterspørselen etter energieffektive flymotorer er høy. I dag produserer GKN Aerospace i Trollhättan rundt 30 enheter FCMR per måned. I løpet av høsten forventer selskapet en produksjonsrate på rundt 40 enheter per måned, noe som betyr en økning på over 30 prosent.

– Gitt at materialforbruket reduseres og energiforbruket synker, er vi i GKN Aerospace overbevist om at vi for tiden ser et skifte mot mer bærekraftige og kostnadseffektive produksjonsmetoder. I denne transformasjonen vil GKN Aerospace fortsette sin ambisjon om å være verdensledende.

FCMR-motorkomponenten er laget av titan og maskineres tradisjonelt fra en stor metallblokk. Med additiv teknologi bygges komponenten i stedet opp ved hjelp av metalltråd eller pulver- og laserteknologi. Dette betyr betydelige besparelser i både materialer og energi.

– Takket være additiv teknologi har vi spart 25 tonn titan på ett år og redusert karbondioksidutslippene med 450 tonn, sier Sébastien Aknouche.

Siste nytt

Ny forskningsinfrastruktur for AM på Chalmers Tekniska Högskola

Chalmers Tekniska Högskola har fått en ny åpen forskningsinfrastruktur for additiv produksjon. 2. oktober ble AM@Chalmers og Chalmers WISE Additive-noden innviet, som vil gi både forskere og industrien tilgang til teknologier for avansert 3D-printing av metall og multimaterialer.
Chalmers-4-1024x684
Ny forskningsinfrastruktur for AM på Chalmers Tekniska Högskola

Guldhov traver videre med ny 3D-modelleringsløsning

3dp Norge har tidligere rapportert om den svenske gründeren Mia Guldhov og hennes 3D-printede hestesko. Gjennom et samarbeid med Sigma er hun nå ett skritt nærmere å kunne skalere opp oppfinnelsen sin.
Guldhov-1024x683
Guldhov traver videre med ny 3D-modelleringsløsning

Økt interesse for 3D-skanning: "Et skikkelig løft"

Bransjen ser etter pålitelige løsninger for måling, inspeksjon og reverse engineering. Dette betyr at etterspørselen etter 3D-skanning har økt betydelig, ifølge forhandleren Protech Nordic, som kaller økningen eksplosiv.
Protech-skanning-1024x683
Økt interesse for 3D-skanning: «Et skikkelig løft»

Materiale: Sterkt som stål - lett som skum

Forskere har brukt kunstig intelligens til å utvikle et metamateriale som er sterkere enn stål, men lettere enn skum.
metamaterials
Materiale: Sterkt som stål – lett som skum

Les mer

Desktop Metal får ny eier og administrerende direktør

Arc Impact Acquisition Corporation kjøper utvalgte eiendeler fra Desktop Metal og lanserer en KI-drevet produksjonsplattform. En ny administrerende direktør er også ansatt.
Desktop-Metal-Formnext-w-1024x683
Desktop Metal får ny eier og administrerende direktør

Tysk jernbaneselskap validerer CO2-regnskapet for 3D-printing av reservedeler

Deutsche Bahn har satt i gang et prosjekt i samarbeid med 3D Spark for å være sikre på at 3D-printing av reservedeler virkelig gir gevinster når det gjelder klima. Dette har medført at et verktøy har blitt lagd for å måle CO₂ utslipp sammenliknet med tradisjonell produksjon av de samme delene.
db_am
Tysk jernbaneselskap validerer CO2-regnskapet for 3D-printing av reservedeler

Prototal investerer i etterbehandling fra AMT

Prototal Industries kunngjør et strategisk partnerskap med AMT angående automatisert etterbehandling. Selskapet gjør også endringer for å styrke salgsorganisasjonen sin.
Prototal-trio-1024x683_fullskala
Prototal investerer i etterbehandling fra AMT

Formnext med fokus på kommersielle muligheter

Årets Formnext-messe vil legge enda større vekt på applikasjoner som med suksess har blitt lagd med additiv produksjon. Med mål om å drive industrialiseringen av AM-industrien, vil det bli et større fokus på innovative og industrielle løsninger.
formnext_2679-1024x683
Formnext med fokus på kommersielle muligheter