
Våren 2024 åpnet GKN Aerospace en helt ny fabrikk i Trollhättan i Sverige for produksjon av en flymotorkomponent ved hjelp av additiv produksjon. Teknologien er nå godkjent av den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA, noe som betyr at produksjonen forventes å øke med 30 prosent.
GKN Aerospace har investert over 600 millioner svenske kroner i produksjonsanlegget i Trollhättan der en komponent til flymotorens viftehus produseres. En såkalt Fan Case Mount Ring (FCMR) er den største strukturelle motorkomponenten som er produsert ved hjelp av AM-teknologi godkjent av FAA (Federal Aviation Administration). Dette fremgår av en pressemelding.

– Luftfartsmyndighetene er med rette svært konservative når det gjelder å gi godkjenning til nye arbeidsmåter, men her har vi, sammen med flymotorprodusenten Pratt & Whitney, kunnet demonstrere at kvaliteten på våre FCMR produsert med additiv teknologi er på samme høye nivå som før. Vi ser derfor godkjenningen som en milepæl for å bruke additiv teknologi til andre flykomponenter på lang sikt, sier Sébastien Aknouche, forretningsområdesjef for materialløsninger hos GKN Aerospace.
Etterspørselen etter energieffektive flymotorer er høy. I dag produserer GKN Aerospace i Trollhättan rundt 30 enheter FCMR per måned. I løpet av høsten forventer selskapet en produksjonsrate på rundt 40 enheter per måned, noe som betyr en økning på over 30 prosent.
– Gitt at materialforbruket reduseres og energiforbruket synker, er vi i GKN Aerospace overbevist om at vi for tiden ser et skifte mot mer bærekraftige og kostnadseffektive produksjonsmetoder. I denne transformasjonen vil GKN Aerospace fortsette sin ambisjon om å være verdensledende.
FCMR-motorkomponenten er laget av titan og maskineres tradisjonelt fra en stor metallblokk. Med additiv teknologi bygges komponenten i stedet opp ved hjelp av metalltråd eller pulver- og laserteknologi. Dette betyr betydelige besparelser i både materialer og energi.
– Takket være additiv teknologi har vi spart 25 tonn titan på ett år og redusert karbondioksidutslippene med 450 tonn, sier Sébastien Aknouche.