3d-tjeneste setter fart på klasserommet

Kristo Lehtonen og Pekka Salokannel er to av gründerne av 3d-tjenesten 3DBear.

Hvordan innfører man mer teknologi og matematikk i grunnskolen og samtidig gjør det underholdende? Det vet det finske oppstartsfirmaet 3DBear. Det unge selskapet har bygget en utdanningsplattform som både innbefatter et nettbrettprogram og 3D-skriverteknikk.

I vårt naboland i vest har man kommet langt når det gjelder IT og digitale verktøy i undervisningen. Så, hvordan kan 3d-skriverteknologi og apper bidra til bedre teknikklæring og hvordan fungerer det i praksis? Vi spurte Kristo Lehtonen, adm dir og medgründer, og Pekka Salokannel, designsjef og medgründer, hos 3DBear.

– Her i Finland er det mange skoler som har investert i 3d-skrivere, sier Kristo Lehtonen. Det er også et tydelig statlig initiativ for å fremme koding, matematikk og teknikk, noe som går over flere departementer. Bare utdanningsdepartementet har investert 90 millioner euro i digitale verktøy for undervisning. En stor del av disse har gått til programvare og 3d-skrivere.

3DBear skal i første rekke sees som en verktøykasse med lekende oppdrag for grunnskoleelever. Hvert oppdrag har en kobling til en læring, f.eks. ulike måleenheter eller det gylne snitt. Oppdragene utføres først og fremst på et nettbrett, datamaskin eller smarttelefon. Men det er også oppdrag som kobler seg til 3D-skrivere, tegneverktøy og virtual reality. Det er gjennom disse koblingene at man som lærer får inn flere verktøy og opplevelser i undervisningen.

Et eksempel på en kobling er tegneverktøyet. Det er et enkelt CAD-liknende program som fungerer i datamaskinen, nettbrettet eller mobilen, der eleven kan velge objekt ut fra en mindre samling. Alle objekter kan også manipuleres i størrelse, farge og form. Når man er klar kan man sende sin modell til 3D-skriveren for utskrift. Eller så plasserer man inn sitt objekt i klasserommet gjennom en kobling til AR, Augmented Reality. Kanskje en ny grønn sofa til lesehjørnet?

– Vi ser 3DBear som et holistiskt system og du skal som elev aldri behøve å forlate programmet, sier Pekka Salokannel. Gjennom vår app har vi lagd en sømløs integrasjon mellom virtual reality, tegneverktøy og muligheten til å skrive ut dine kreasjoner i en 3d-skriver.

Det er ikke alltid lett for lærerne, de som har ansvaret for at elevene skal anvende verktøyene, å koble sin undervisning til ny teknikk. Det er masse utfordringer. Selv om det er høy datatetthet i skolen, så er det ikke alltid lett å få aksept for å investere i tjenester. Uten strategi og programvare spiller det ingen rolle hvor fine Ipads barna har. Slik 3DBear ser det, så er det to store utfordringer for lærerne.

– For det første må pedagogikken komme først, sier Kristo Lehtonen. Det betyr at vi må forsyne dem med konkret leksjonsmateriale, og for det andre må lærerne guides i hvordan teknikken fungerer og ha tilgang til support.

Lanseres i Sverige og USA
– All undervisning må også selvsagt være synkronisert med en nasjonal læreplan, sier Kristo Lehtonen. Det har vi løst gjennom å arbeide tett sammen med finske lærere. Vi kommer til å gjøre det samme når vi lanserer tjenesten i Sverige og USA.

– Vi støtter lærerne i undervisningen på flere måter. Så fort de har registrert seg for å benytte 3DBear får de også kunnskap og support slik at de kan integrere teknikken på en smart måte i klasserommet. De har også tilgang til leksjonsplaner med tydelige mål og som er koblet til læreplanen, sier Pekka Salokannel.

Erfaringene fra Sverige tilsier at grunn- og videregående skoler som aktivt benytter teknikken i undervisningen benytter i første rekke 3d-skrivere i tekniske fag. Dette bildet bekreftes av 3DBear.

Her i Finland er det først og fremst lærere i matematikk, fysikk og biologi som bruker vår tjeneste, men vi ser også stadig flere spesifikke fag som kan inngå i en yrkesutdanning for eksempel, sier Kristo Lehtonen. Her har vi også muligheten til å skreddersy leksjonsplanleggingen.

Vi fikk for eksempel en utfordring av Helsinkis utdanningsdepartement der de ba oss utvikle en leksjon der elevene skulle lære seg mer om måleenheter og nummerserier, et viktig område innen koding, sier Pekka Salokannel. Det er et område som også er viktig når man skal lære seg å programmere. De ville finne en undervisningsform for å lære ut nummerserier med 3d-skriverteknikk.

Et annet eksempel er en tilpasset løsning som vi utviklet for blivende tekstildesignere på en yrkesskole. Gjennom våre læremoduler har de lært seg å modellere dekorasjoner, knapper med mer i 3d, produkter som de siden kan skrive ut i 3d.

Det finnes få studier tilgjengelige som har undersøkt koplingen mellom 3d-skrivere og undervisning og hvordan denne påvirker studieresultatet. 3DBear gjør kontinuerlig egne brukerundersøkelser på både lærer- og elevnivå. Og de har noen overraskende funn.

– Det dataene vi har satt sammen viser at elevenes motivasjon påvirkes positivt. Best resultat ser vi hos elever som får minst ut av tradisjonell klasseromsundervisning, avslutter Kristo Lehtonen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *