Siemens kan kundetilpasse sin produksjon med 3D-print

I magasinet Global Manufacturing er det en artikkel om hvordan Siemens har blitt i stand til å kundetilpasse sin produksjon ved hjelp av 3D-print. Det er Stratasys sitt FDM-utstyr som benyttes til oppgavene.

Hos tyske Siemens har de opplevd en stigning i etterspørselen på kundetilpassede produkter. For å være i stand til å produsere disse ordrene i små opplag til fornuftige priser blir produktene/komponentene produsert på Fortus 900mc-maskiner.

Den additive produksjonen er mer effektiv med hensyn til både tid og omkostninger, så det blir en fordel for såvel produsent som kunde, står det i artikkelen.

– Vi har ikke bare blitt i stand til å ta imot ordre on-demand, med 3D-print har vi også den nødvendige fleksibilitet til å imøtekomme kundenes behov raskere uten at vi har lager av foreldede komponenter, lyder en kommentar fra Michael Kuczmik fra Siemens reservedelsavdeling i artikkelen.

Med bruk av 3D-print til kundetilpassede komponenter har det lykkes Siemens å korte ned produksjonstiden fra uker til et par dager, og de kan produsere en enkelt kundetilpasset komponent kostnadseffektivt i selv helt små opplag.

Siemens er også selv involvert i 3d-printing via sin plattform Simcenter Testlab hvor man kan teste produkters livssyklus. Tidligere har vi også fortalt om samarbeidet med Hackrod om produksjon av kjøretøy, og Siemens programvareløsninger for HP.  Nylig ble det også gjort kjent at Siemens har innledet et samarbeid med Amazon Web Services om sin programvareportefølje Teamcenter, som også er et verktøy for PLM (product lifecycle management). Det virker i det hele tatt som om elektronikkfirmaet hele tiden sørger for å ha mange ben å stå på i 3d-fremtiden.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: