Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 1 november 2018

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

De 3d-printede delene Ford anvender blir ikke brukt direkte i bilene, men derimot verktøy til å produsere og samle bilene med. Der er dels snakk om forminnsats til sprøytestøpningsformer til produksjon av den nye Ranger Pick-Up Truck, et vindusjusteringsverktøy til en 2017 Mustang Cabriolet, og et løfteverktøy som brukes til å sette sammen Escape SUV og Fusion Sedan.

– Vi forsto virkelig ikke potensialet i denne teknologien før vi begynte å arbeide med den, sa Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufacturing.

Forminnsatsen ble utviklet til å løse et problem med utilstrekkelig utlufting. Den 3d-printede innsatsen har integrerte utluftingskanaler for å gi gasstyper mulighet til å fordampe. Utluftingskanalene ligger langs toppen og siden av ​​hver form. Løsningen forbedrer utluftingen med 100 prosent og produksjonstiden har blitt redusert med 70 prosent.

Vinduets justeringsarmatur er 3d-printet ved hjelp af FDM-teknologi, med 35 prosent karbonfiberforsterket polyamid. Det er 30 prosent lettere og billigere å produsere enn et tradisjonelt sveiset armatur. Det tok kun 50 timer å bygge den integrerte funksjonen med håndtak og monteringsbeslag. Det 3d-printede armaturet integrerer pneumatisk styring, utløserkontakthus, ergonomiske håndtak, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.

Ford Lift Assistant gir en bedre kontakt med de mer komplekse geometriene, og koster det halve i forhold til et tradisjonelt armatur.

Løfteverktøyet ble også 3D printet ved hjelp av FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3d-print gjorde det mulig å skape bedre kontakt til de mer komplekse geometriene, og kostet det halve i forhold til et tradisjonelt armatur. En betydelig redusert vekt motvirker gjentatte bevegelsesskader og gjør det lettere å betjene verktøjet.

Ford begynte sine tester med 3d-print med en SLA 3D-printer til fremstilling av komplekse prototyper, og deres arbeid er siden utviklet til å bruke FDM, SLS og 3d-sandformsprint. Ford har som mange andre bilfirmaer oppdaget at 3d-print kan spare tid, penger og materialer og åpner for bruken av ​​mer komplekse og unike deler. Mens eksemplene ovenfor er deler til verktøy og montasje, vil det ikke være overraskende dersom Ford snart går videre til å anvende 3d-print til faktiske produksjonsdeler.

Andre virksomheter, som for eksempel Divergent 3D, bruker for eksempel 3D print til å bygge biler som er lettere og mer effektive, hvilket reduserer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Etter hvert som fordelene ved 3d-printing blir tydeligere vil vi sannsynligvis se flere og flere produsenter benytte seg av denne teknologien til selve produksjonen.

Vinnerne av Automotive Innovation Awards Konkurransen vil bli hedret den 7. november.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683