Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

De 3d-printede delene Ford anvender blir ikke brukt direkte i bilene, men derimot verktøy til å produsere og samle bilene med. Der er dels snakk om forminnsats til sprøytestøpningsformer til produksjon av den nye Ranger Pick-Up Truck, et vindusjusteringsverktøy til en 2017 Mustang Cabriolet, og et løfteverktøy som brukes til å sette sammen Escape SUV og Fusion Sedan.

– Vi forsto virkelig ikke potensialet i denne teknologien før vi begynte å arbeide med den, sa Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufacturing.

Forminnsatsen ble utviklet til å løse et problem med utilstrekkelig utlufting. Den 3d-printede innsatsen har integrerte utluftingskanaler for å gi gasstyper mulighet til å fordampe. Utluftingskanalene ligger langs toppen og siden av ​​hver form. Løsningen forbedrer utluftingen med 100 prosent og produksjonstiden har blitt redusert med 70 prosent.

Vinduets justeringsarmatur er 3d-printet ved hjelp af FDM-teknologi, med 35 prosent karbonfiberforsterket polyamid. Det er 30 prosent lettere og billigere å produsere enn et tradisjonelt sveiset armatur. Det tok kun 50 timer å bygge den integrerte funksjonen med håndtak og monteringsbeslag. Det 3d-printede armaturet integrerer pneumatisk styring, utløserkontakthus, ergonomiske håndtak, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.

Ford Lift Assistant gir en bedre kontakt med de mer komplekse geometriene, og koster det halve i forhold til et tradisjonelt armatur.

Løfteverktøyet ble også 3D printet ved hjelp av FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3d-print gjorde det mulig å skape bedre kontakt til de mer komplekse geometriene, og kostet det halve i forhold til et tradisjonelt armatur. En betydelig redusert vekt motvirker gjentatte bevegelsesskader og gjør det lettere å betjene verktøjet.

Ford begynte sine tester med 3d-print med en SLA 3D-printer til fremstilling av komplekse prototyper, og deres arbeid er siden utviklet til å bruke FDM, SLS og 3d-sandformsprint. Ford har som mange andre bilfirmaer oppdaget at 3d-print kan spare tid, penger og materialer og åpner for bruken av ​​mer komplekse og unike deler. Mens eksemplene ovenfor er deler til verktøy og montasje, vil det ikke være overraskende dersom Ford snart går videre til å anvende 3d-print til faktiske produksjonsdeler.

Andre virksomheter, som for eksempel Divergent 3D, bruker for eksempel 3D print til å bygge biler som er lettere og mer effektive, hvilket reduserer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Etter hvert som fordelene ved 3d-printing blir tydeligere vil vi sannsynligvis se flere og flere produsenter benytte seg av denne teknologien til selve produksjonen.

Vinnerne av Automotive Innovation Awards Konkurransen vil bli hedret den 7. november.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Stratasys introduserer metalløsning til små serier

På Formnext har Stratasys nettopp frigitt detaljer om deres nye metallprinterteknologi, Layered Powder Metallurgi (LPM), som er under utvikling og er beregnet til små produksjonsserier. Teknologien er utviklet for å gjøre fremstillingen av metalldeler hurtigere, enklere og mer kostnadseffektivt.

Publisert av: 

Color on Demand

Seks år har Colorfabb brukt på å utvikle sitt Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder spesialister på fargede 3D-printmaterialer.

Publisert av: 

En million lasere

3d-printerleverandøren EOS premiereviste sin LaserProFusion-teknikk for polymerprinting på Formnext-messen. En teknikk som ifølge EOS er en utfordrer til formstøping for serieproduksjon.

Publisert av: 

Mitsubishi på vei inn i 3d-verden?

I flere internasjonale medier har man i det siste kunne lese at Mitsubishi er på vei med en ny 3d-metallprinter. Den er ennå ikke navngitt, og er muligvis kun på prototypestadiet. Men i løpet av de neste to, tre årene vil den kunne være en realitet.

Publisert av: 

Ikke gå glipp av dette under Formnext

Flere firmaer hinter om hva som vil kunne beskues på Formnext-messen i Frankfurt, 13-16. november. Vi lister noen få av aktørene som kommer til å stille på stand og gå ikke glipp av den flyvende mannen hos EOS!

Publisert av: 

Elmia setter fokus på kjøretøy

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

Publisert av: 

Legger inn neste gir for metallprinting

Additive Industries og 3rd Dimension Industrial 3D Printing inngår partnerskap. 3rd Dimension la nylig inn sin første bestilling hos Additive Industries på den mye omtalte metallprinteren MetalFAB1.

Publisert av: 

Munnstykker og briller skal da 3d-printes!

Det skrantet for økonomien til det danske brilledesignfirmaet Monoqool. Men da de gikk over fra å 3d-printe kun prototypene til også å 3d-printe sluttproduktene snudde det.

Publisert av: 

Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

Publisert av: 

3D printer fra Xerox i 2019?

Ifølge flere medier planlegger Xerox å gå inn på markedet for 3d-print. På et møte for investorer fortalte administrerende direktør John Visentin nylig at Xerox er i ferd med å utvikle en kjøreplan for sin deltakelse på 3d-printmarkedet.

Publisert av: 

3D Systems utvider satsing på dentalområdet

3D Systems går sammen med programvareutvikleren for dentale applikasjoner, Amann Girrbach, for å utvikle et velfungerende dentalt arbeidsflyt. For dentale laboratorier kommer det til å innebære en raskere og mer kostnadseffektiv produksjon, mener selskapene.

Publisert av: 

Nye bioblekk fra Cellink

Cellink, svensk bioprinterprodusent lanserer nye serier bioblekk. Til å begynne med slippes to nye serier samt et nytt tillegg til en eksisterende serie.

Publisert av: