Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

De 3d-printede delene Ford anvender blir ikke brukt direkte i bilene, men derimot verktøy til å produsere og samle bilene med. Der er dels snakk om forminnsats til sprøytestøpningsformer til produksjon av den nye Ranger Pick-Up Truck, et vindusjusteringsverktøy til en 2017 Mustang Cabriolet, og et løfteverktøy som brukes til å sette sammen Escape SUV og Fusion Sedan.

– Vi forsto virkelig ikke potensialet i denne teknologien før vi begynte å arbeide med den, sa Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufacturing.

Forminnsatsen ble utviklet til å løse et problem med utilstrekkelig utlufting. Den 3d-printede innsatsen har integrerte utluftingskanaler for å gi gasstyper mulighet til å fordampe. Utluftingskanalene ligger langs toppen og siden av ​​hver form. Løsningen forbedrer utluftingen med 100 prosent og produksjonstiden har blitt redusert med 70 prosent.

Vinduets justeringsarmatur er 3d-printet ved hjelp af FDM-teknologi, med 35 prosent karbonfiberforsterket polyamid. Det er 30 prosent lettere og billigere å produsere enn et tradisjonelt sveiset armatur. Det tok kun 50 timer å bygge den integrerte funksjonen med håndtak og monteringsbeslag. Det 3d-printede armaturet integrerer pneumatisk styring, utløserkontakthus, ergonomiske håndtak, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.

Ford Lift Assistant gir en bedre kontakt med de mer komplekse geometriene, og koster det halve i forhold til et tradisjonelt armatur.

Løfteverktøyet ble også 3D printet ved hjelp av FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3d-print gjorde det mulig å skape bedre kontakt til de mer komplekse geometriene, og kostet det halve i forhold til et tradisjonelt armatur. En betydelig redusert vekt motvirker gjentatte bevegelsesskader og gjør det lettere å betjene verktøjet.

Ford begynte sine tester med 3d-print med en SLA 3D-printer til fremstilling av komplekse prototyper, og deres arbeid er siden utviklet til å bruke FDM, SLS og 3d-sandformsprint. Ford har som mange andre bilfirmaer oppdaget at 3d-print kan spare tid, penger og materialer og åpner for bruken av ​​mer komplekse og unike deler. Mens eksemplene ovenfor er deler til verktøy og montasje, vil det ikke være overraskende dersom Ford snart går videre til å anvende 3d-print til faktiske produksjonsdeler.

Andre virksomheter, som for eksempel Divergent 3D, bruker for eksempel 3D print til å bygge biler som er lettere og mer effektive, hvilket reduserer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Etter hvert som fordelene ved 3d-printing blir tydeligere vil vi sannsynligvis se flere og flere produsenter benytte seg av denne teknologien til selve produksjonen.

Vinnerne av Automotive Innovation Awards Konkurransen vil bli hedret den 7. november.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ny 3d-printer for dentalbransjen

Den amerikanske 3d-printerleverandøren Stratasys slapp nylig et hint om deres kommende 3d-printer for dentalbransjen på sitt nettsted. J720 skal ifølge Stratasys komme til å kunne 3d-printe realistiske modeller.

Publisert av: 

Fem grunner til at firmaene velger å benytte servicebyråer

Additiv tilvirkning i metall er populært, men flere sluttbrukere nøler med å starte opp med egen produksjon av 3d-printede metalldeler i eget hus. Dette er en fordel for servicebyråer som spesialiserer seg på å 3d-printe på oppdrag for andre. Denne artikkelen peker på fem faktorer som gjør at enkelte servicebyråer planlegger å doble antallet metallprintere i 2019.

Publisert av: 

Intervju: Kvinner i 3d-printing

For fem år siden grunnla Nora Touré organisasjonen Women in 3D Printing som arbeider for mangfold i den additive tilvirkningsindustrien.

Publisert av: 

Ny storformatprinter fra Massivit

Produsenten av storformat 3d-printere Massivit lanserer en ny modell. Massivit 1800 Pro er en oppgradert utgave av deres tidligere Massivit 1800.

Publisert av: 

3d-print i Oscarvinnende film

3d-printing ble benyttet under kostymedesignet for den Oscarbelønnede amerikanske filmen Black Panther. Kostymet har også høstet priser på andre gallaer.

Publisert av: 

Sikrer seg med sertifiseringer

Digital Metal kan meddele at deres binder jetting metallsystem, DM P2500, UL-sertifiseres. Og i tillegg lanserer de for tiden to nye legeringer som tåler høye temperaturer.

Publisert av: 

USA: Hær og marine tar i bruk 3d-printing i felten

Den amerikanske hær og marine tar ombord 3d-printing for å sette fart på sine operasjoner. Over en 28-måneders periode skal marinens USS George HW Bush (CVN 77) hangarskip oppgraderes med både konvensjonelle og 3d-printede deler.

Publisert av: 

Vant pris for verktøystål

En 3d-printet ståltype, som er i stand til å produsere verktøy som kan skjære gjennom titan, har vunnet en pris på $15 tusen australske dollar for en doktorgradskandidat på RMIT Universitetet i Melbourne.

Publisert av: 

Svenskene satser videre på utdanning

Siden 2016 har nærmere et 40-talls 3d-printingspesialister fått utdannelse i Esløv i Sverige i et prøveprosjekt. Nå forlenges tilbudet i nye to år. – Det skal finnes utdannede folk med rett kompetanse når behovet oppstår – ikke noen år inn på 20-tallet, skriver skolen i sin utdanningsplan.

Publisert av: