Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.
De 3d-printede delene Ford anvender blir ikke brukt direkte i bilene, men derimot verktøy til å produsere og samle bilene med. Der er dels snakk om forminnsats til sprøytestøpningsformer til produksjon av den nye Ranger Pick-Up Truck, et vindusjusteringsverktøy til en 2017 Mustang Cabriolet, og et løfteverktøy som brukes til å sette sammen Escape SUV og Fusion Sedan.
– Vi forsto virkelig ikke potensialet i denne teknologien før vi begynte å arbeide med den, sa Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufacturing.
Forminnsatsen ble utviklet til å løse et problem med utilstrekkelig utlufting. Den 3d-printede innsatsen har integrerte utluftingskanaler for å gi gasstyper mulighet til å fordampe. Utluftingskanalene ligger langs toppen og siden av hver form. Løsningen forbedrer utluftingen med 100 prosent og produksjonstiden har blitt redusert med 70 prosent.
Vinduets justeringsarmatur er 3d-printet ved hjelp af FDM-teknologi, med 35 prosent karbonfiberforsterket polyamid. Det er 30 prosent lettere og billigere å produsere enn et tradisjonelt sveiset armatur. Det tok kun 50 timer å bygge den integrerte funksjonen med håndtak og monteringsbeslag. Det 3d-printede armaturet integrerer pneumatisk styring, utløserkontakthus, ergonomiske håndtak, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.
Løfteverktøyet ble også 3D printet ved hjelp av FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3d-print gjorde det mulig å skape bedre kontakt til de mer komplekse geometriene, og kostet det halve i forhold til et tradisjonelt armatur. En betydelig redusert vekt motvirker gjentatte bevegelsesskader og gjør det lettere å betjene verktøjet.
Ford begynte sine tester med 3d-print med en SLA 3D-printer til fremstilling av komplekse prototyper, og deres arbeid er siden utviklet til å bruke FDM, SLS og 3d-sandformsprint. Ford har som mange andre bilfirmaer oppdaget at 3d-print kan spare tid, penger og materialer og åpner for bruken av mer komplekse og unike deler. Mens eksemplene ovenfor er deler til verktøy og montasje, vil det ikke være overraskende dersom Ford snart går videre til å anvende 3d-print til faktiske produksjonsdeler.
Andre virksomheter, som for eksempel Divergent 3D, bruker for eksempel 3D print til å bygge biler som er lettere og mer effektive, hvilket reduserer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Etter hvert som fordelene ved 3d-printing blir tydeligere vil vi sannsynligvis se flere og flere produsenter benytte seg av denne teknologien til selve produksjonen.
Vinnerne av Automotive Innovation Awards Konkurransen vil bli hedret den 7. november.