Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

De 3d-printede delene Ford anvender blir ikke brukt direkte i bilene, men derimot verktøy til å produsere og samle bilene med. Der er dels snakk om forminnsats til sprøytestøpningsformer til produksjon av den nye Ranger Pick-Up Truck, et vindusjusteringsverktøy til en 2017 Mustang Cabriolet, og et løfteverktøy som brukes til å sette sammen Escape SUV og Fusion Sedan.

– Vi forsto virkelig ikke potensialet i denne teknologien før vi begynte å arbeide med den, sa Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufacturing.

Forminnsatsen ble utviklet til å løse et problem med utilstrekkelig utlufting. Den 3d-printede innsatsen har integrerte utluftingskanaler for å gi gasstyper mulighet til å fordampe. Utluftingskanalene ligger langs toppen og siden av ​​hver form. Løsningen forbedrer utluftingen med 100 prosent og produksjonstiden har blitt redusert med 70 prosent.

Vinduets justeringsarmatur er 3d-printet ved hjelp af FDM-teknologi, med 35 prosent karbonfiberforsterket polyamid. Det er 30 prosent lettere og billigere å produsere enn et tradisjonelt sveiset armatur. Det tok kun 50 timer å bygge den integrerte funksjonen med håndtak og monteringsbeslag. Det 3d-printede armaturet integrerer pneumatisk styring, utløserkontakthus, ergonomiske håndtak, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.

Ford Lift Assistant gir en bedre kontakt med de mer komplekse geometriene, og koster det halve i forhold til et tradisjonelt armatur.

Løfteverktøyet ble også 3D printet ved hjelp av FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3d-print gjorde det mulig å skape bedre kontakt til de mer komplekse geometriene, og kostet det halve i forhold til et tradisjonelt armatur. En betydelig redusert vekt motvirker gjentatte bevegelsesskader og gjør det lettere å betjene verktøjet.

Ford begynte sine tester med 3d-print med en SLA 3D-printer til fremstilling av komplekse prototyper, og deres arbeid er siden utviklet til å bruke FDM, SLS og 3d-sandformsprint. Ford har som mange andre bilfirmaer oppdaget at 3d-print kan spare tid, penger og materialer og åpner for bruken av ​​mer komplekse og unike deler. Mens eksemplene ovenfor er deler til verktøy og montasje, vil det ikke være overraskende dersom Ford snart går videre til å anvende 3d-print til faktiske produksjonsdeler.

Andre virksomheter, som for eksempel Divergent 3D, bruker for eksempel 3D print til å bygge biler som er lettere og mer effektive, hvilket reduserer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Etter hvert som fordelene ved 3d-printing blir tydeligere vil vi sannsynligvis se flere og flere produsenter benytte seg av denne teknologien til selve produksjonen.

Vinnerne av Automotive Innovation Awards Konkurransen vil bli hedret den 7. november.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printet stoff mykt som huden

Ingeniører fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) har utviklet nye, fleksible, 3d-printbare nett-materialer som støtter mykere vev som muskler og sener. Slike materialer kan brukes til å lage medisinske enheter, bærbare støtter og enheter som kan implanteres.

Publisert av: 

Samarbeider for 3d-print i Norden

Målet er å spre 3d-printing i Norden. Derfor inngår nå Postnord ytterligere et samarbeid, denne gangen med e-handelsfirmaet Cdon.

Publisert av: 

Svensk metallpulver står for 25 prosent av markedet

I dag er det Sverige som står for 25 prosent av det globale markedet for metallpulver som brukes i additiv tilvirkning. Men det er kun få deler som hittil er i produksjon, og potensialet er betydelig større, mener Annika Strondl fra forskningsinstituttet Swerim.

Publisert av: 

Vinnerne av 3d-printing Industry Awards

Nettstedet 3d Printing Industry har latt sine lesere stemme over kandidater til flere forskjellige grener innen additiv tilvirkning og resultatene er klare.

Publisert av: 

Artec 3D med ny programvare

Artec 3D, som utvikler og lager håndskannere, slipper en oppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Studio 14 kommer nå med en rekke nye funksjoner for bearbeidelse av 3d-data.

Publisert av: 

Drupa gjør plass for 3d-print

Trykkmessen Drupa i Düsseldorf den 16–26. juni 2020, får et spesielt konferanseprogram om additiv tilvirkning.

Publisert av: 

HP åpner senter for 3d-printing i Barcelona

I Barcelona lanserte HP deres nye «3D Printing and Digital Manufacturing Center of Excellence» på nesten 14.000 kvadratmeter den 12. juni. Med denne åpningen etablerer HP ett av verdens største og mest avanserte utviklingsanlegg, og samler samtidig hundrevis av verdens ledende eksperter innen 3d-printing og utvikling under samme tak.

Publisert av: 

Sandvik 3d-printer med diamant

Sandvik har benyttet seg av additiv tilvirkning for å 3d-printe i diamantkompositt. Ifølge konsernet kan det komme til å revolusjonere hvordan industrien benytter det vanskeligste naturmaterialet på jorden.

Publisert av: 

Produksjonshastighet veier tungt

En undersøkelse som det internasjonale servicebyrået Protolabs nylig har gjennomført viser at produksjonshastigheten er et tungtveiende argument blant de som lever av å produsere ting.

Publisert av: 

EOS utvider materialporteføljen

Fire nye pulvere for metallprint. Det er hva den tyske 3d-teknikkleverandøren EOS nå utvider produktporteføljen sin med.

Publisert av: