Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

De 3d-printede delene Ford anvender blir ikke brukt direkte i bilene, men derimot verktøy til å produsere og samle bilene med. Der er dels snakk om forminnsats til sprøytestøpningsformer til produksjon av den nye Ranger Pick-Up Truck, et vindusjusteringsverktøy til en 2017 Mustang Cabriolet, og et løfteverktøy som brukes til å sette sammen Escape SUV og Fusion Sedan.

– Vi forsto virkelig ikke potensialet i denne teknologien før vi begynte å arbeide med den, sa Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufacturing.

Forminnsatsen ble utviklet til å løse et problem med utilstrekkelig utlufting. Den 3d-printede innsatsen har integrerte utluftingskanaler for å gi gasstyper mulighet til å fordampe. Utluftingskanalene ligger langs toppen og siden av ​​hver form. Løsningen forbedrer utluftingen med 100 prosent og produksjonstiden har blitt redusert med 70 prosent.

Vinduets justeringsarmatur er 3d-printet ved hjelp af FDM-teknologi, med 35 prosent karbonfiberforsterket polyamid. Det er 30 prosent lettere og billigere å produsere enn et tradisjonelt sveiset armatur. Det tok kun 50 timer å bygge den integrerte funksjonen med håndtak og monteringsbeslag. Det 3d-printede armaturet integrerer pneumatisk styring, utløserkontakthus, ergonomiske håndtak, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.

Ford Lift Assistant gir en bedre kontakt med de mer komplekse geometriene, og koster det halve i forhold til et tradisjonelt armatur.

Løfteverktøyet ble også 3D printet ved hjelp av FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3d-print gjorde det mulig å skape bedre kontakt til de mer komplekse geometriene, og kostet det halve i forhold til et tradisjonelt armatur. En betydelig redusert vekt motvirker gjentatte bevegelsesskader og gjør det lettere å betjene verktøjet.

Ford begynte sine tester med 3d-print med en SLA 3D-printer til fremstilling av komplekse prototyper, og deres arbeid er siden utviklet til å bruke FDM, SLS og 3d-sandformsprint. Ford har som mange andre bilfirmaer oppdaget at 3d-print kan spare tid, penger og materialer og åpner for bruken av ​​mer komplekse og unike deler. Mens eksemplene ovenfor er deler til verktøy og montasje, vil det ikke være overraskende dersom Ford snart går videre til å anvende 3d-print til faktiske produksjonsdeler.

Andre virksomheter, som for eksempel Divergent 3D, bruker for eksempel 3D print til å bygge biler som er lettere og mer effektive, hvilket reduserer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Etter hvert som fordelene ved 3d-printing blir tydeligere vil vi sannsynligvis se flere og flere produsenter benytte seg av denne teknologien til selve produksjonen.

Vinnerne av Automotive Innovation Awards Konkurransen vil bli hedret den 7. november.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printet implantat reparerer skader på ryggmargen

Forskere fra University of California San Diego (UCSD) School of Medicine and Institute of Engineering in Medicine (IEM) har med hell 3d-printet et to millimeters ryggmargsimplantat for å reparere ryggmargskader hos rotter. Forskerne mener metoden også kan benyttes på mennesker.

Publisert av: 

Carbon utvider samarbeid med Ford

Carbon, som tidligere har vært regnet som er potensiell stor aktør innen bilindustrien kan nå ta ytterligere skritt i denne retningen. Bl.a. skal Ford Focus nå ha flere 3d-printede deler fra Carbon integrert i bilen, samt tilgjengelig som servicedeler.

Publisert av: 

3d-printlab på sykehus i New York

Det globale ortopedi-firmaet LimaCorporate har annonsert at de tar sikte på å åpne eget senter for 3d-printing på New York City’s Hospital for Special Surgery.

Publisert av: 

Munnstykke mater pellets på rekordtid

Storformatprinting kommer til å forandre hvordan man lager produkter i menneskelig størrelse, alt fra bord og stoler til industrielle og kommersielle applikasjoner. Nå er det lagd et munnstykke som gjør prosessen raskere.

Publisert av: 

Neutrogena lanserer 3d-printet ansiktsmaske

Neutrogena, amerikansk produsent av hudpleieprodukter, lanserer 3d-printede og personaliserte ansiktsmasker under navnet Neutrogena MaskiD. Du personaliserer ved å ta bilde av deg selv med smarttelefonen!

Publisert av: 

Trender for 2019

Colin Elkins er globalt ansvarlig for løsninger for tilvirkningsindustrien hos IFS. Her setter han ord på tre trender som han mener kommer til å sette sitt preg på produksjonsmarkedet i 2019.

Publisert av: 

Ny 3d-printer: MakerBot Method

MakerBot har lansert 3D-printeren Method – en printer som ligger i segmentet mellom skrivebordsprintere og profesjonelle 3D-printere. Den skal ha funksjoner som tidligere kun har vært tilgjengelig på industriprintere, og som profesjonelle brukere nå kan få til betydelig lavere kostnader.

Publisert av: 

Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: