tirsdag 28 juni – uke 26
3D-printing for sluttbruk øker. Det viser det franske servicebyrået Sculpteos sjette årlige rapport om ståa i bransjen, “The State 3D-Printing”.
Rapporten har som formål å gi en fullstendig oversikt over additiv tilvirkning i industrien for å forbedre forretningsstrategien for bedrifter som er aktive innen 3D-printing. Med over 1600 respondenter som svarer på undersøkelsen, er den siste utgaven Sculpteos største og mest representative rapport.
Scuplteo er eid av BASF, som kjøpte opp firmaet i 2019. Selskapet er lokalisert i Paris og San Francisco, og har fabrikker rundt om i Europa, deriblant i Storbritannia, Spania, Tyskland og Sveits.
Flere rapporter
Hvert år samler Sculpteo inn data om bransjen additiv tilvirkning, for å kunne sette søkelys på trender i bransjen etter hvert som den utvikles og modnes. Det er også andre organisasjoner som lager og utgir liknende rapporter om hvordan det står til i bransjen, bl.a. står Wohlers Associates bak rapporten Wohlers Report 2020 som nettopp ble utgitt, og servicebyrået 3D Hubs ga også ut sin 2020 3D Printing Trends rapport tidligere i år.
I Sculpteos undersøkelse kom 48,1 prosent av de spurte fra Europa, mens 13,1 prosent var fra Asia. Nord-Amerika økte med 11,6 prosent på ett år og nådde nesten 30 prosent av deltakerne. 62 prosent av de spurte har ingeniørbakgrunn og 22 prosent er administrerende direktører. De kommer fra en rekke industrisegmenter, alt fra industrivarer til utdanning eller helsevesen.
Funnene i årets rapport fra Sculpteo antyder at 3D-printing fortsetter å ha innvirkning på hele industrilandskapet for produksjon, med mange produsenter som legger merke til dette. Mange respondenter var enige om at 3D-printing er et viktig aktivum i å forbedre hele produksjonsprosessen deres og øke forretningsstrategiene. Selv om implementering av teknologien har ført til mer utgifter for mange selskaper, har firmaene også inntrykk av at materialene og teknologien i seg selv vil utvikle seg betydelig de kommende årene.
The State of 3D Printing: Viktige funn
Sentrale funn fra Sculpteo’s State of 3D Printing-undersøkelse inkluderer en modnere brukerbase; 80 prosent av de spurte har brukt 3D-printing i mer enn 2 år (+7 prosent mot 2019) og 31 prosent bruker det daglig. 33 prosent av de spurte forventer inntil 50 prosent økning i investeringene i år. Studien viser at nesten 30 prosent av brukerne investerte mer enn 100 000 i 3D-utskrift i år, opp 5 prosent enn 2019.
Produksjon med 3D-printing har vist en fortsatt oppadgående trend, og nådde 52 prosent i 2020 sammenlignet med 48 prosent i 2019. I 2015 var dette tallet 17 prosent. Imidlertid bruker 68 prosent av de spurte fremdeles 3D-printing for å lage prototyper.
Du kan lese mer statistikk i rapporten, som kan lastes ned som gratis ebok her.
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 14. juni, 2022
Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 14. juni, 2022
Nylig holdt Europol og det nederlandske politiet en internasjonal konferanse om 3D-printede skytevåpen og trusselen dette utgjør for samfunnet. Konklusjonen er at det trengs økt samarbeid for å fjerne våpnene fra gatene.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige