
Den nederlandske byen Nijmegen har verdens lengste sykkelbro i betong, bygget med additiv tilvirkning. Den 29 meter lange broen i De Geologenstrook-parken i byen ble innviet 8. september.
Broen er donert av statsmyndigheten Rijkswaterstaat som et minnesmerke fra byens nominasjon til European Green Capital 2018. Michiel van der Kley er ansvarlig for den runde bølgeformede designen og byggearbeidet er utført på Saint Gobain Weber Beamix i samarbeid med designgruppen BAM og Eindhoven teknologiske universitet (TU / e).
Selve utskriften har blitt utført i flere deler som deretter settes sammen på stedet. Prosjektet viser at metoden med å bygge med 3D -printing innebærer en raskere byggeprosess, en mer fleksibel design og redusert materialbruk.

– Printing i betong har et enormt vekstpotensial. Vi bruker mindre råvarer fordi betongskriveren bare legger til materialer der den faktisk støtter konstruksjonen. Vi kan også øke byggehastigheten drastisk. I fremtiden vil vi gjøre betongen mer holdbar og også gjenbruke den. Det er mye mer å oppnå. Jeg er også stolt over at kunnskapen som er utviklet har funnet veien inn i bransjen så raskt, sier Theo Salet, professor i betongkonstruksjoner ved TU/e, i en pressemelding.
