fredag 24 november – uke 47
AMCM retter seg mot den kommersielle delen av romfartssektoren, populært kjent som “New Space”. Foto: Pressebilde / EOS
Det EOS-eide selskapet AMCM investerer i «New Space», en kommersialisert del av romfartsindustrien. Den additive teknologiens store designfrihet åpner for nye muligheter i romfartssektoren, ifølge AMCM, som ønsker å levere teknologi for å kunne 3D-printe deler til raketter.
Tyske AMCM, Additive Manufacturing Customized Machines, har et spesielt fokus på å tilby AM-løsninger tilpasset kundenes behov. Med støtte fra morselskapets muskler vil selskapet nå investere i «New Space». Dette er små satellitter som overfører datatrafikk, navigasjon og mobilt internett til mennesker over hele verden.
– De store fordelene med additiv tilvirkning i produksjonen av rakettmotorer er lavere produksjonskostnader og muligheten for kompleksitet i designet. I tillegg reduseres utviklingstiden betydelig samtidig som designfleksibiliteten økes, sier Martin Bullemer, administrerende direktør i AMCM i en pressemelding.
Komponenter for fullskala rakettmotorer
I begynnelsen av 2021 fikk AMCM i oppdrag av det skotske romfartsselskapet Orbex Space å bygge Europas største industrielle 3D-printer, noe 3dp Norge har skrevet om tidligere. AM-systemet M 4K innebærer at Orbex Space kan produsere komponenter til mer enn 35 fullskala rakettmotorer per år.
– Selv om rakettmotorene våre og andre kritiske systemer allerede er ganske modne etter år med testing, bidrar et stort internt 3D-printsystem som dette til høyere hastighet og større fleksibilitet når vi øker produksjonen, sier Chris Larmour, administrerende direktør i Orbex Space.
Kan printe i ett stykke
M 4K-systemet er også levert til andre europeiske og amerikanske rakettprodusenter. De kraftige motorene brukes deretter i raketter for å levere satellitter ut i bane. M 4K har et konstruksjonsvolum på 45 x 45 x 100 centimeter og støtter kobberlegering, det mest avanserte materialet for produksjon av forbrenningskamre for rakettmotorer. Motorene bruker flytende oksygen i interne kanaler for kjøling og når oksygenet deretter varmes opp, går det over i gassform som brukes til rakettens fremdrift via forbrenning.
Med M 4K-systemet kan brennkammeret printes i ett stykke, noe som gjør det mulig å designe kjølekanaler optimalt, men betyr også færre deler, enklere prosesser og lavere totale produksjonskostnader.
I fire dager, den 7-10 november, forvandlet Messe Frankfurt seg til et valfartsmål for alle som på noe vis er interessert i additiv tillverkning. 3dp Norge tok en rundtur med kameraet og her er et utvalg av det som ble vist på messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. november, 2023
Prototal Industries er en kjent aktør i det nordiske AM-markedet, men har også virksomhet i flere europeiske land. For å ytterligere spre sitt navn benyttet selskapet anledningen til å stille ut på Formnext-messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. november, 2023
I fjor vår kjøpte britiske Solid Print3D konkursboet til 3DVerkstan Nordic. Administrerende direktør Neil Sewell tok deretter over som leder av det nye 3DVerkstan AB også. Denne uken da han besøkte Stockholm, tok 3dp Norge en prat med ham om fremtiden. Og det ser lyst ut.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. november, 2023
Wilhelmsen og Thyssenkrupp har startet et samarbeid innen additiv produksjon i det felles selskapet Pelagus 3D. Det bør føre til en mer effektiv produksjon av reservedeler i maritim og offshore sektor.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 26. oktober, 2023
Svenske Ekbacken Studios ønsker å lage “mesterverk fra avfall”. På kort tid har de etablert seg i designverdenen med møbler som er 3D-printet fra gamle fiskegarn og med sikte på et globalt marked.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. oktober, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige