AMCM sikter mot stjernene

AMCM retter seg mot den kommersielle delen av romfartssektoren, populært kjent som “New Space”. Foto: Pressebilde / EOS

Det EOS-eide selskapet AMCM investerer i «New Space», en kommersialisert del av romfartsindustrien. Den additive teknologiens store designfrihet åpner for nye muligheter i romfartssektoren, ifølge AMCM, som ønsker å levere teknologi for å kunne 3D-printe deler til raketter.

Tyske AMCM, Additive Manufacturing Customized Machines, har et spesielt fokus på å tilby AM-løsninger tilpasset kundenes behov. Med støtte fra morselskapets muskler vil selskapet nå investere i «New Space». Dette er små satellitter som overfører datatrafikk, navigasjon og mobilt internett til mennesker over hele verden.

– De store fordelene med additiv tilvirkning i produksjonen av rakettmotorer er lavere produksjonskostnader og muligheten for kompleksitet i designet. I tillegg reduseres utviklingstiden betydelig samtidig som designfleksibiliteten økes, sier Martin Bullemer, administrerende direktør i AMCM i en pressemelding.

Komponenter for fullskala rakettmotorer
I begynnelsen av 2021 fikk AMCM i oppdrag av det skotske romfartsselskapet Orbex Space å bygge Europas største industrielle 3D-printer, noe 3dp Norge har skrevet om tidligere. AM-systemet M 4K innebærer at Orbex Space kan produsere komponenter til mer enn 35 fullskala rakettmotorer per år.

– Selv om rakettmotorene våre og andre kritiske systemer allerede er ganske modne etter år med testing, bidrar et stort internt 3D-printsystem som dette til høyere hastighet og større fleksibilitet når vi øker produksjonen, sier Chris Larmour, administrerende direktør i Orbex Space.

Kan printe i ett stykke
M 4K-systemet er også levert til andre europeiske og amerikanske rakettprodusenter. De kraftige motorene brukes deretter i raketter for å levere satellitter ut i bane. M 4K har et konstruksjonsvolum på 45 x 45 x 100 centimeter og støtter kobberlegering, det mest avanserte materialet for produksjon av forbrenningskamre for rakettmotorer. Motorene bruker flytende oksygen i interne kanaler for kjøling og når oksygenet deretter varmes opp, går det over i gassform som brukes til rakettens fremdrift via forbrenning.

Med M 4K-systemet kan brennkammeret printes i ett stykke, noe som gjør det mulig å designe kjølekanaler optimalt, men betyr også færre deler, enklere prosesser og lavere totale produksjonskostnader.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *