
Motehuset Diors flaggskipbutikk på 30 Avenue Montaigne i Paris åpnet igjen for publikum i begynnelsen av mars etter to år med oppussing. Butikken har blant annet blitt dekorert med 1422 3D-printede kopier av merkets ikoniske kreasjoner.
Christian Dior kalte sin første kleskolleksjon som kom i 1947 «The New Look». Nå har Dior Gallery i Paris fått en helt «new look» takket være 3D-printede objekter som tar besøkende med på en historisk reise i motens ånd.
Det franske servicebyrået La Ferme 3D har utført oppgaven ved hjelp av 30 FDM-3D-printere fra Volumic, av modellene Ultra SC2 og SH65. Printerne har jobbet dag og natt i mer enn seks måneder for å skrive ut alle 1.422 objekter, totalt 100.000 timer. Ett tonn biomateriale er brukt i form av filamenter og 20 ansatte har jobbet med prosjektet.
Utsmykning langs trappene
De printede gjenstandene er i alle regnbuens farger og representerer alt fra vesker og hatter og til sko, alt fra Diors tidligere kolleksjoner. Dior har også sydd 452 miniatyrkjoler. Gjenstandene pryder nå veggene langs trappene som kan ta besøkende opp, og utgjør et iøynefallende verk som har fått mye oppmerksomhet rundt om i verden.
– I tillegg til den tekniske bragden ble dette prosjektet gjennomført på seks måneder med vår siste generasjon maskiner som jobbet 24/7 med svært høy effekt. For å oppnå det umulige, i tillegg til kvaliteten på de printede delene, er det holdbarheten og påliteligheten til våre printere som gjorde forskjellen for suksessen til dette prosjektet, sier Stéphane Malaussena, medgründer av Volumic 3D i en pressemelding.
Prosjektet er et samarbeid mellom Agency Alighieri, La Ferme 3D og Volumic. Se mer av resultatet i videoen under.