3D-printet pasta for feinschmeckeren

3D-printet pasta i BluRhapsody-serien, her i form av små kurver. Foto: Pressebilde

Matgiganten Barilla presenterer nå en rekke 3D-printede pastavarianter. Under merkevaren BluRhapsody selges eksklusiv pasta i form av for eksempel kurver, skjell og ulike symboler.

Barilla har vært en pioner innen 3D-printing av pasta. Allerede i 2014 utlyste selskapet en designkonkurranse for å produsere pastaformer som ikke kan produseres på annen måte enn med 3D-printing. I samme slengen utviklet selskapet en egen matskriver til formålet.

Spektakulært og eksklusivt
Etter det tok det mange år før noe skjedde. Men nå er utvalget i BluRhapsody-serien til salgs gjennom egen nettbutikk.

Barilla beskriver sitt produktspekter med 3D-printet pasta slik: “Med BluRhapsody spektakulære pastaformer vil du gjøre middagene og arrangementene dine enda mer eksklusive”.

Skreddersydde former
For å printe pastaen har Barilla brukt blant annet halvkvernet hvetemel. Det faste utvalget omfatter 16 forskjellige varianter. Hva med pasta i form av et hjerte, en hummerhale eller et hashtag-skilt? Kunden kan også bestille skreddersydde produkter med ulike farger og fasonger.

Kostnaden da? Ja, den er betydelig dyrere enn de vanlige variantene som finnes i pastahylla i matbutikken. For eksempel koster tolv kurvformede pastastykker 31,90 euro, altså nesten 300 kroner.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: