
Det franske transportselskapet Alstom, som blant annet produserer tog, sammen med servicebyrået Replique har kvalifisert en metalldel for seriell produksjon med additiv produksjon. Det dreier seg om en dørstopper.
Å produsere togdeler i små kvanta er dyrt, da det ofte krever fremstilling av former og andre verktøy. Derfor undersøkte Alstom mulighetene for additiv produksjon, først og fremst når det gjaldt reservedeler. Nå har selskapet tatt et nytt skritt på sin AM-tur og begynt å lage en første del i serier: en dørstopper.
På bare 1,5 måneder kunne dørstopperen testes og godkjennes for serieproduksjon gjennom samarbeidet med Replique. Dørstopperen sitter inne i togvognen ved en skilledør som deler av første og andre klasse. Siden de er synlige inne i vognen, var estetiske aspekter også viktige, og derfor ble de produsert i rustfritt stål.

Metall- og polymerfilamenter
Replique har hjulpet med kunnskap om material- og teknologivalg. Dørstopperne er printet med en FDM -printer og materialet Ultrafuse 316L, et filament utviklet av BASF bestående av 80 prosent rustfritt stål og 20 prosent polymer. Under sintringsprosessen fjernes polymeren, slik at bare metallet forblir og smelter sammen til en solid metalldel.
Dørstopperne skal brukes i Alstom-tog over hele verden, tog av forskjellige modeller, og derfor var det viktig å ha en skalerbar og desentralisert produksjon. En digitalisert logistikkjede betyr for Alstoms del kortere ledetider for å levere deler til kundene sine, og en lokal on-demand-produksjon er betydelig mer kostnadseffektiv for selskapet. AM eliminerer faste kostnader og gir økonomi i å produsere enda mindre serier.
–Additiv industri er nå en viktig del av forsyningskjeden vår. Med Replique drar vi fordel av deres kompetanse innen 3D-prinring og materialer, samt et desentralisert produksjonsnettverk som dekker alle relevante steder og teknologier. Deres ende-til-ende-tjenester lar oss svare raskere og mer kostnadseffektivt på forskjellige kundekrav, sier Ben Boese, 3D Printing Hub Manager ved Alstom Transport i Tyskland, i en pressemelding.
Flere deler skal 3D -printes
Ben Boese sier at Alstom vil utnytte teknikkens fordeler ved å produsere flere deler additivt i fremtiden:
– Vi kunne å produsere dørstopperen på en kostnadsnøytral måte sammenlignet med konvensjonelle metoder. I løpet av en nær fremtid planlegger vi å bruke potensialet for teknologi ytterligere ved å lage topologi-optimaliserte konstruksjoner av nye deler, eller til og med gjøre dem enklere ved å bruke redusert fyll.