torsdag 21 september – uke 38
Patrick Marr, modellutvikler for Hasbro, sier at den moderne forbrukeren ønsker skreddersydde produkter som kan leveres raskt. Foto: Pressebilde/Formlabs
Har du drømt om å være en av rollefigurene i Ghostbusters eller Power Rangers? Nå kan du i det minste bli den nest beste – en actionfigur. Gjennom et samarbeid har Formlabs og Hasbro produsert personaliserte actionfigurer.
Det kjente leke- og spillselskapet Hasbro har merker som Monopoly, Dungeons & Dragons, My little pony og Transformers i sin produktportefølje. “Hasbro Selfie-serien” ble lansert i sommer, og i løpet av høsten vil de første selfie-figurene bli levert til kundene.
Skanne inn sitt ansikt
Tanken er at fansen skal kunne produsere samleobjekter i form av en femten centimeter høy figur som ligner dem. For å gjøre dette bruker personen en app, Hasbro Pulse, og i denne kan man skanne ansiktet sitt og deretter justere utseendet. Til å begynne med er det mulig å bestille karakterer i form av G.I Joe, Ghostbusters og Power Rangers. Figuren leveres så på døra når den er klar.
Formlabs og Hasbro har jobbet sammen siden 2014. Tidligere ble Formlabs 3D-printere hovedsakelig brukt til å produsere prototyper raskt. Nå skal teknologien derfor brukes til sluttprodukter til forbrukere og også produkter som må spesialtilpasses ut fra kundens ønsker.
Ghostbusters er en av de kjente filmene og TV-seriene som kan velges fra “Hasbro Selfie Series”. Foto: Pressebilde/Formlabs
Mer enn 30 3D-printere gjør jobben
Hasbro har mer enn 30 Formlabs Form 3-printere i produksjon og bruker en ny harpiks som Formlabs utviklet for dette formålet, samt en tilpasset digital arbeidsflyt. Dette til sammen muliggjør masseproduksjon og massetilpasning av actionfigurene.
– 3D-printing har lenge vært sett på som et prototypingsverktøy, men personaliseringsplattformen for Hasbro Selfie-serien viser at Formlabs muliggjør produksjon av sluttprodukter i stor skala, sier Max Lobovsky, administrerende direktør og medgründer av Formlabs.
I utgangspunktet vil “Hasbro Selfie Series” kun være tilgjengelig i USA.
Den nederlandske FashionTech-designeren Anouk Wipprecht lanserte tidligere denne måneden en 3D-printet, tankekontrollert kjole! Lanserningen foregikk i Østerrike på Ars Electronica Festival, Europas største festival for kunst, teknologi og samfunn.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 21. september, 2023
Bransjemagasinet 3D Printing Industry kårer årlig de fremste aktørene innen additiv produksjon, og dette er basert på leseravstemming. Vinnerne vil bli presentert på den årlige gallaen i London 30. november 2023.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 21. september, 2023
Hive3D Builders er ett av flere selskaper som utforsker mulighetene for 3D-printing i byggebransjen. Nylig annonserte selskapet et nytt materiale som er nesten karbonnøytralt, noe de betegner som en “game changer”.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 12. september, 2023
Skallfasetter er spesiallagede overflatebelegg til tenner, som skal gi et penere smil men som også kan være med i forbindelse med behandling av tannsykdommen periodontitt. Nå kan disse 3D-printes for individuell tilpasning til pasientens tenner, tre ganger tynnere enn tradisjonell produksjon.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 31. august, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige