fredag 27 januar – uke 4
Bruken av 3D-printede gulldetaljer er en måte for Bentley å tilpasse bilene sine på. Foto: Pressebilde
Luksusbilprodusenten Bentley tilbyr 3D-printede applikasjoner i gull i sin nyeste modell Batur. Ifølge Bentley er det første gang i bilindustriens historie at gulldetaljer er produsert med additiv produksjon.
Det dreier seg om detaljer i 18 karat gull, som kjøremodusvelgeren og start- og stoppknappen som er sentralt plassert ved førersetet. Et gullkantet alternativ for de 18 kjøperne som allerede har sikret seg en kopi av den begrensede utgaven av Bentley Mulliner Batur, som koster 1,65 millioner pund.
Alt gullet som brukes er 100 prosent resirkulert fra gamle smykker som deretter males ned til et fint pulver og trykkes med lasersmelting. Detaljene er deretter ferdigbehandlet for hånd av gullsmeder for å oppnå den luksuriøse overflatefinishen.
Bentley har nylig investert tungt i additiv produksjon og foretok så sent som i februar 2022 en investering på 3 millioner pund for å doble AM-kapasiteten. Bilmerket skriver i en pressemelding at flere komponenter skal lages i små serier ved hjelp av 3D-printing for å tilpasse utseendet på bilene, blant annet i gull.
– Bentleys tilnærming til additiv produksjon er industriledende, demonstrert av vår banebrytende bruk av et luksusmetall i design- og utviklingsprosessen for Batur, sier Matthias Rabe, medlem av styret for forskning og utvikling.
– En av de viktigste fordelene er at den er effektivitetsdrevet, noe som reduserer kostnadene og kompleksiteten til et utall av jobber, men opprettholder verdien av en sjelden ressurs, hevder han.
Det svenske teknologikonsernet Hexagon gjør en investering på 100 millioner dollar i Divergent Technologies. Et selskap som skapte den første digitaliserte modulære fabrikken for bilindustrien med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. januar, 2023
Alexander Schmitz er utnevnt til ny administrerende direktør i GE Additive. Han starter sitt nye oppdrag 16. januar og skal lede selskapet i en “ny fase av vekst og transformasjon”.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Luksusbilprodusenten Bentley tilbyr 3D-printede applikasjoner i gull i sin nyeste modell Batur. Ifølge Bentley er det første gang i bilindustriens historie at gulldetaljer er produsert med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Det franske transportselskapet Alstom implementerer den første 3D-printede masseproduserte delen i sitt elektriske høyhastighetstog AGV. Dette betyr store kostnadsbesparelser og vesentlig kortere ledetider.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Additiv produksjon med laser og tråd i dupleks rustfritt stål må videreutvikles for å kunne brukes i reell industriproduksjon. Dette er innenfor rammen av det nystartede forskningsprosjektet SESAM på Högskolan Väst som ligger i Trollhättan i Sverige.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Meltio, produsent av systemer for additiv produksjon i metall, innleder samarbeid med tolv programvareselskaper. Det vil drive industrialiseringen og utvide tilbudet av Meltios CNC- og robotintegreringer.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. januar, 2023
Luma AI (AI = artificial intelligense – kunstig intelligens) har i desember sluppet en lukket beta-test av en ny tjeneste, “Imagine 3D”, som automatisk kan generere 3D-modeller fra en brukerspesifisert tekstmelding.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 20. desember, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige