Amerikansk marine satser på 3D-printing i metall med Phillips

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 1 februar 2023
Maskinen Phillips Additive Hybrid Metal 3D Printing heises ombord på USS Bataan. Bilde via Meltio.

Den amerikanske marine har installert sin første Phillips Additive Hybrid metall 3D-utskriftsløsning om bord, drevet av metall 3D-printerutvikler Meltio og Haas.

Phillips Additive Hybrid maskinen kombinerer Meltios lasermetall-teknologi med Haas vertikale CNC maskinering. Additiv og subtraktiv teknologi i ett.

– Introduksjonen av additiv produksjon i marineoperasjoner støtter beredskap og selvforsyning, sier Kontreadmiral Brendan McLane, sjefen for Naval Surface Force Atlantic.

Dette nye prosjektet er et skritt nærmere å få til en nyttig applikasjon i industriell skala i den maritime sektoren, takket være Meltios tilgjengelige 3D-utskriftsteknologi for metalltråd-laser. Meltio har jobbet med Haas på andre hybridsystemprosjekter i ulike sektorer og land. Hybridsystemet er i stand til både additiv og subtraktiv produksjon. Den amerikanske marinen kombinerer disse teknologiene i dette prosjektet for USS Bataan-skipet.

Phillips Additive Hybrid-systemet inkluderer et Meltio wire-laser-metallavsetningshode på en Haas TM-1 datakontrollert maskinering. Haas TM-1-rammeverket har demonstrert sin pålitelighet i flytende miljøer ombord på en rekke hangarskip. Når det kombineres med Haas TM-1, tilbyr Meltio avsetningshodet både additive og subtraktive produksjonsmuligheter innenfor ett system, noe som øker effektiviteten og reduserer avfall sammenlignet med konvensjonell maskinering.

Phillips Additive Hybrid metall 3D-utskriftsløsning. Bilde via Meltio.

Ved å permanent implementere den første metall-3D-skriveren ombord på et skip, økte den amerikanske marinen innsatsen for å øke selvforsyningen for utstyrte skip og mannskaper og redusere tidsrammer for forsyningskjeden ved å utnytte additiv produksjon. Ingeniører vil bruke additiv produksjon for å integrere flere materialer for å produsere komponenter fra 3D-modelldata, typisk lag på lag, sammenlignet med subtraktive og formative produksjonsmetoder.

Kilde: 3dprintingindustry.com

Les mer

Den første 3D-printede metalldelen på ISS

Tidligere i år kunne 3dp Norge fortelle om planene om å bringe en 3D-printer for metall til den internasjonale romstasjonen ISS. Nå er den første metalldelen produsert i verdensrommet.
First_metal_part_3D_printed_in_space-1024x683

92 prosent kortere ledetider med AM

Stadig flere store industribedrifter oppdager fordelene med AM-teknologi. Den siste i rekken er det svenske konsernet Atlas Copco Group, som med additiv produksjon har kunnet redusere både kostnader og ledetider.
Atlas-Copco_team-1024x683

Printede keramikkstrukturer renser vann for PFAS

En 3D-printet keramisk nettstruktur kan absorbere mer enn 75 prosent av skadelige PFAS-stoffer i forurenset vann. Det viser forskning fra det engelske universitetet i Bath.
monolit

Etter konkursen: Mycorena solgt til belgisk selskap

I løpet av sommeren kom nyheten om at det Gøteborg-baserte matteknologiselskapet Mycorena begjærte seg konkurs. Nå er det klart at belgiske Natural Plantbased Solutions kjøper konkursboet.
MYCORENA_NASA_1-1024x683

Siste nytt

Shining 3D slipper ny Pro-modell

Shining 3D presenterer FreeScan UE Pro2, en trådløs, håndholdt laser 3D-skanner for en rekke bruksområder og inspeksjoner ute i felten.
Freescan-Pro2-bild-2-1024x682

Den første 3D-printede metalldelen på ISS

Tidligere i år kunne 3dp Norge fortelle om planene om å bringe en 3D-printer for metall til den internasjonale romstasjonen ISS. Nå er den første metalldelen produsert i verdensrommet.
First_metal_part_3D_printed_in_space-1024x683

Stratasys slipper oppfølgeren Origin Two

Etter Origin One kommer Origin Two, en DLP-skriver for mindre produksjonsserier hvor produsenten lover nøyaktighet, repeterbarhet og fin overflatefinish som kan sammenlignes med sprøytestøping.
Origin_Cure_Image_1-e1725614264366-1024x583

92 prosent kortere ledetider med AM

Stadig flere store industribedrifter oppdager fordelene med AM-teknologi. Den siste i rekken er det svenske konsernet Atlas Copco Group, som med additiv produksjon har kunnet redusere både kostnader og ledetider.
Atlas-Copco_team-1024x683