
Golfutstyrprodusenten Callaway har benyttet seg av 3D-printing siden 2018, i et samarbeid med GE Additive. Nå melder andre kjente varemerker innen golf seg på, Ping og Cobra er blant interessentene.
Callaway begynte å bruke teknologien til å redesigne den akustiske profilen til Odyssey R-Ball Prototype-putteren. Dette prosjektet var i stand til å hjelpe Callaway med å dykke ned i den dype delen av additiv produksjon, noe som har ledet til teknologien som vil være fremtredende på Callaways golfkøller i fremtiden.
Callaway er stolt av å være «Number One Putter on Tour» og ønsker å fortsette å innovere køllene sine med den nyeste teknologien. Tidligere innovasjoner har hatt multimaterialdesign og spesielle polymerinnsatser, men i 2018 begynte selskapet å se etter additiv produksjon for å ligge i forkant av konkurrentene.
Dette medførte å gjøre Odyssey R-Ball Prototype-putteren til et mer globalt tiltalende produkt. Putteren, som var ekstremt populær i Japan, slet med å selge på andre markeder. Lyden av slaget – den høyere «ping-lyden» var avtennende for mange golfere, og selv om de likte designet, holdt akustikken dem fra å kjøpe den. Teamet på Callaway brukte alle tradisjonelle produksjonsmetoder for å endre den akustiske profilen til R-Ball-prototypen, men henvendte seg til slutt til additiv produksjon for å løse dette problemet.

De samarbeidet med GE Additives AddWorks-team, og med deres hjelp begynte de å designe nye geometrier for å endre den akustiske profilen. 3D-printing ga gruppen større designfriheter og muligheten til å skreddersy produktet for å appellere til de varierte preferansene rundt om i verden. Selskapet forstår nå at overhengsbegrensningene, kan optimalisere topologien for ulike akustiske egenskaper, og kan velge mellom ulike materialer for å sikre at putterne har de ønskede materialegenskapene. Dette er et paradigmeskifte bort fra det Callaway vet fra før og inn i en modig ny AM-verden.

– Vi valgte å samarbeide med GE Additive, for å samarbeide med eksperter som representerer de ypperste innen bransjen. GE Additive bringer den totale pakken til bordet, og tilbyr ende-til-ende-løsninger; fra maskinvare, råvarer, rådgivning og byggeprogramvare,” sa Brad Rice, direktør for R&D for Advanced Engineering hos Callaway.
– Vi tar også med oss mange nye erfaringer fra vårt første prosjekt sammen, spesielt rundt estetikk. Vi har også brukt additiv teknologi for å lage et akustisk kart, som absolutt er det første for oss. Vi ser frem til å drive flere vellykkede prosjekter med Callaway, ettersom de fortsetter sin additive reise, sier Chris Schuppe, daglig leder for AddWorks hos GE Additive.