3D-printede trofeer for World Car Awards

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 25 april 2023
José Muñoz, Global COO Hyundai Motor Company og SangYup Lee, Executive VP og leder for Hyundai Global Design Center med sine 3D-printede trofeer. Pressebilde.

Den nylige World Car Awards (WCA)-seremonien, som ble holdt i april i New York, fanget nok en gang oppmerksomheten til det globale bilmiljøet, men noe annet som ble et blikkfang var de 3D-printede trofeene som ble utdelt til vinnerne av kategoriene.

De syv trofeene ble produsert via Replique og skapt av design- og ingeniørselskapet CALLUM – ledet av den legendariske bildesigneren Ian Callum. De to selskapene ble valgt ut og bestilt av WCA-arrangørene, med en kreativ oppgave for å designe og produsere et nytt, unikt og visuelt virkningsfullt trofé som skulle passe de prestisjetunge prisene og vinnerne.

Replique  produserte trofeene i PA12-materiale gjennom sitt nettverk av pålitelige utskriftspartnere ved å bruke SLS-teknologi. Firmaet har den første fullt krypterte 3D-utskriftsplattformen, som tilbyr OEM-er en sikker og bærekraftig måte å tilby deler på forespørsel, når som helst og hvor som helst.

Etter 3D-printing gjennomgikk trofeene en etterbehandlingsfase før de ble levert til New York i tide for den internasjonalt anerkjente prisutdelingen. Blant prosedyrene som ble brukt var damputjevningsteknikken som ga en ideell sømløs overflate for påføring av livaktig gullbelegg for biler, som ytterligere forbedret deres estetiske appell.

Hyundai var en av vinnerne, som vant tre seire for sin IONIQ 6. Disse inkluderte «World Car of the Year», med selskapets globale COO tilgjengelig for å motta de ettertraktede 3D-printede prisene.

– Takket være de grunnleggende egenskapene for rask, lavvolumproduksjon av ethvert design i ett stykke, uavhengig av kompleksiteten, var 3D-printing et opplagt valg som produksjonsmetode for dette prosjektet, sier Henrike Wonneberger, medgründer og COO i Replique i en kommentar til produksjonen av trofeene.

– Vi er begeistret over resultatene og var ikke overrasket over at trofeene fikk hoder til å snu seg under seremonien, legger hun til.

Trofeene for 2023 World Car Awards ble 3D-printet via Replique og designet av den legendariske bildesigneren, Ian Callum. Pressebilde.

I følge Ian Callum, kjent for sine tidløse bildesign, gjenskaper konseptet bak det nye trofeet temaet for WCA-logoen og den originale prisen, med en vei som omkranser kloden i en moderne, men likevel emosjonell stil som viser bevegelse. Ettersom bilindustrien raskt tar i bruk additiv produksjon på grunn av sine unike fordeler, inkludert å redusere kostnader, forbedre produktytelsen og øke forsyningskjedens motstandskraft, har WCA valgt å omfavne denne teknologien for første gang i etableringen av det nye trofeet. Ved å utnytte 3D-utskrift, representerer konstruksjonen av det nye trofeet også de mange teknologiske fremskrittene som er gjort innen kjøretøydesign og -produksjon.

– 3D-utskrift er fantastisk fordi det adresserer og overvinner begrensningene til tradisjonell tenkning og produksjon, forklarer Ian Callum.

– Når du designer noe, må du vurdere faktorer som vinklene, konstruksjonsmetoden og om det vil trenge montering av ulike deler – alt dette er veldig komplisert og tidkrevende. Dette prosjektet demonstrerer perfekt hvordan 3D-printing fjerner hodepinen fullstendig, ved å gi deg muligheten til å lage praktisk talt alle former fra et digitalisert design, legger Ian Callum til.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683