Den nylige World Car Awards (WCA)-seremonien, som ble holdt i april i New York, fanget nok en gang oppmerksomheten til det globale bilmiljøet, men noe annet som ble et blikkfang var de 3D-printede trofeene som ble utdelt til vinnerne av kategoriene.
De syv trofeene ble produsert via Replique og skapt av design- og ingeniørselskapet CALLUM – ledet av den legendariske bildesigneren Ian Callum. De to selskapene ble valgt ut og bestilt av WCA-arrangørene, med en kreativ oppgave for å designe og produsere et nytt, unikt og visuelt virkningsfullt trofé som skulle passe de prestisjetunge prisene og vinnerne.
Replique produserte trofeene i PA12-materiale gjennom sitt nettverk av pålitelige utskriftspartnere ved å bruke SLS-teknologi. Firmaet har den første fullt krypterte 3D-utskriftsplattformen, som tilbyr OEM-er en sikker og bærekraftig måte å tilby deler på forespørsel, når som helst og hvor som helst.
Etter 3D-printing gjennomgikk trofeene en etterbehandlingsfase før de ble levert til New York i tide for den internasjonalt anerkjente prisutdelingen. Blant prosedyrene som ble brukt var damputjevningsteknikken som ga en ideell sømløs overflate for påføring av livaktig gullbelegg for biler, som ytterligere forbedret deres estetiske appell.
Hyundai var en av vinnerne, som vant tre seire for sin IONIQ 6. Disse inkluderte «World Car of the Year», med selskapets globale COO tilgjengelig for å motta de ettertraktede 3D-printede prisene.
– Takket være de grunnleggende egenskapene for rask, lavvolumproduksjon av ethvert design i ett stykke, uavhengig av kompleksiteten, var 3D-printing et opplagt valg som produksjonsmetode for dette prosjektet, sier Henrike Wonneberger, medgründer og COO i Replique i en kommentar til produksjonen av trofeene.
– Vi er begeistret over resultatene og var ikke overrasket over at trofeene fikk hoder til å snu seg under seremonien, legger hun til.
I følge Ian Callum, kjent for sine tidløse bildesign, gjenskaper konseptet bak det nye trofeet temaet for WCA-logoen og den originale prisen, med en vei som omkranser kloden i en moderne, men likevel emosjonell stil som viser bevegelse. Ettersom bilindustrien raskt tar i bruk additiv produksjon på grunn av sine unike fordeler, inkludert å redusere kostnader, forbedre produktytelsen og øke forsyningskjedens motstandskraft, har WCA valgt å omfavne denne teknologien for første gang i etableringen av det nye trofeet. Ved å utnytte 3D-utskrift, representerer konstruksjonen av det nye trofeet også de mange teknologiske fremskrittene som er gjort innen kjøretøydesign og -produksjon.
– 3D-utskrift er fantastisk fordi det adresserer og overvinner begrensningene til tradisjonell tenkning og produksjon, forklarer Ian Callum.
– Når du designer noe, må du vurdere faktorer som vinklene, konstruksjonsmetoden og om det vil trenge montering av ulike deler – alt dette er veldig komplisert og tidkrevende. Dette prosjektet demonstrerer perfekt hvordan 3D-printing fjerner hodepinen fullstendig, ved å gi deg muligheten til å lage praktisk talt alle former fra et digitalisert design, legger Ian Callum til.