3D-printet rakett tok av men nådde ikke frem

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 4 april 2023
Terran 1 (GLHF) 3D printet rakett. Illustrasjon: Relativity Space.

I en testflyvning klarte det California-baserte oppstartsfirmaet innen romfart Relativity Space å skyte opp verdens første 3D-printede rakett, Terran 1. Raketten er kjent som «Good Luck, Have Fun» (GLHF).

I sitt tredje oppskytingsforsøk tok Terran 1 av fra Floridas Cape Canaveral Space Force Station, men klarte ikke å nå den banen rundt jorden den var ment å skulle nå og krasjet til slutt i Atlanterhavet. GLHF-oppdraget var en betydelig prestasjon for relativitetsrom og romfartsteknologi som helhet, ettersom totrinns Terran 1-raketten var den første som hovedsakelig ble bygget med 3D-printing. Terran 1 var sammensatt av omtrent 85 % 3D-printet materiale etter masse, men selskapet planlegger å øke denne prosentandelen til 95 % for kommende fartøy.

Problemet

Underveis opp til atmosfæren ble en anomali rapportert med Terran 1-rakettens øvre trinn, noe som førte til at den ikke nådde banen sin. Hensikten med det øvre trinnet er å sette i gang separate motorer midt under flyvningen, slik at raketten kan oppnå den nødvendige hastigheten for å komme inn i verdensrommet. Selskapet hadde som mål å plassere raketten i en 125 mil høy bane i flere dager før den med vilje skulle brenne opp, inkludert det øvre trinnet, ved gjeninntreden i atmosfæren.

Til tross for det mislykkede oppdraget, hadde oppskytningen noen lovende resultater. Det første trinnet oppnådde det tiltenkte formålet med å løfte av og dele seg riktig. Imidlertid så det ut til at det øvre trinnet antente før det slo seg av, noe som indikerer at rakettens strukturelle integritet forble intakt.

Relativity Space har utført omfattende tester på sine 3D-printede rakettmotorer og hadde opprinnelig planlagt å skyte opp Terran 1-raketten i 2022. Selskapet hadde som mål å demonstrere at det 3D-printede fartøyet var solid nok til å tåle påkjenningene med oppskyting og romfart. Lanseringen er den innledende fasen i selskapets Mars-oppdragsplan. I fjor avduket selskapet planer om å samarbeide med Impulse Space i El Segundo, California, og utvikle et Mars Cruise Vehicle og Mars Lander på en Terran R-rakett, planlagt til 2024 men uten fastsatt dato.

Vellykket tross alt

Den 22. mars 2023 gjorde Terran 1 det som beskrives som en «betydelig bragd» ved å bli den første metandrevne raketten i den vestlige verden som nådde verdensrommet, og passerte den 100 km lange Karman-linjen. I tillegg etablerte Terran 1 seg også som den første nesten utelukkende 3D-printede raketten som vellykket kom seg opp i luften og passerer viktige stadier, som Max-Q, hovedmotoravbrudd (MECO) og separasjon i andre trinn. Denne prestasjonen beskrives som en «bemerkelsesverdig milepæl, ikke bare for romfartsindustrien, men også for menneskeheten som helhet,» ifølge Relativity Space.

Denne to-trinns raketten, som er 33 1/2 meter høy og 2,2 meter bred, har ni Aeon-motorer i første trinn og en Aeon Vac i andre trinn. Alle motorene, sammen med rakettens struktur, er laget ved hjelp av 3D-printteknologi. Motorene er avhengige av en kombinasjon av flytende oksygen (LOX) og flytende naturgass (LNG), som ikke bare gjør dem egnet for rakettfremdrift, men også for gjenbruk. Dessuten representerer denne teknologien et avgjørende skritt mot overgangen til metanbasert fremdrift, spesielt viktig for oppdrag til Mars.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683