Den nederlandske FashionTech-designeren Anouk Wipprecht lanserte tidligere denne måneden en 3D-printet, tankekontrollert kjole! Lanseringen foregikk i Østerrike på Ars Electronica Festival, Europas største festival for kunst, teknologi og samfunn.
Designerens nye ScreenDress er en kjole som er innebygd med skjermer som viser hvor mye stimulans hjernen din mottar – i utgangspunktet måler den brukerens kognitive belastning, som er hvor mye informasjon arbeidsminnet er i stand til å behandle til enhver tid.
Slik belastning er stress på grunn av at man til enhver tid har e-poster og varsler på sosiale medier som man trenger å sjekke; venner, familie og telefonselgere som ringer eller sender tekstmeldinger; klesvask og oppvask som skal gjøres, fritidsaktiviteret, hus og hagestell, kjæledyr og barn som skal mates, lekes med og rydde opp etter og så videre.
– Verden er midt i en psykisk helsekrise, mener Anouk Wipprecht.
– Vi er vant til å skjule stresset vårt. Men hva om vi kunne uttrykke stresset i stedet, og resten av verden kunne tilpasse seg vår mentale tilstand? Mote kan nå hjelpe brukeren med å kommunisere med andre mennesker om hva som foregår inne i deres egen kropp, er Wipprechts svar på denne utfordringen.
Denne konseptkjolen tilbyr en visuell representasjon av de direkte sammenhengene mellom en handling og hvordan hjernen reagerer på den. Det viser faktisk verden brukerens kognitive belastning ved å fange opp underbevisste signaler fra hjernen deres og visuelt vise dem på selve kjolen.
Et skulpturert halsbånd på ScreenDress har seks runde skjermer, som hver ligner et øye med en pupill og en iris. Halsbåndet er koblet til et 3D-printet 4-kanals BCI-headset, kalt Unicorn Headband, som ble utviklet av Wipprecht og nevroteknologiselskapet g.tec. Dette pannebåndet er en EKG-sensor som danner et hjerne-datamaskin-grensesnitt, som sporer personens hjernebølger. Maskinlæring brukes til å bestemme brukerens mentale belastning fra dataene som samles inn, og dette reflekteres visuelt i sanntid gjennom «øynene». Når brukeren er mentalt overbelastet, utvider pupillene seg bredere og bredere, og når de har en rimelig kognitiv belastning, trekker de seg sammen.
Anouk Wipprecht er fra før av kjent for sitt arbeid med BattleBots, proteser, kostymer for Cirque Du Soleil med mer. Hun ivrer for teknologibruk i moteverdenen.
– Eter som elektronikken ble mindre og mindre, ble mulighetene uendelige på begynnelsen av dette århundret. Det jeg har prøvd å gjøre de siste 20 årene er å koble kroppene våre til elektronikk, robotdesign og bærbare grensesnitt, sa Wipprecht.
– Men hva betyr det når vi kan koble teknologisk-ekspressive plagg til kroppen vår, kroppssignaler og til og med følelser? Hvilke dialoger kan vi utløse? Det er dette jeg utforsker med design som disse, sier designeren.
Det er HP som 3D-printet de forskjellige delene med sitt industrielle Multi Jet Fusion 5420W-system, som kan produsere hvite deler av teknisk kvalitet. En del av HP Jet Fusion 5400-serien, tilbyr dens strømlinjeformede arbeidsflyt automatisert materialblanding, en naturlig kjøleenhet og lukket prosesseringsstasjon. Hvis Wipprecht hadde ønsket seg en fargerik kjole, kunne hun ha brukt produkter fra et selskap som DyeMansion for å farge halsstykket og dets sammenkoblede øyne. Men i stedet brukte hun HPs nye HR 3D PA12 W-materiale, en type nylon som også sikrer kvalitet, funksjonelle og hvite deler. Wipprecht satte pris på hvor lette de 3D-printede delene var.
– Den andre kule tingen med HPs nye PA12 W-utskrifter er at de hvite delene forblir hvite og ikke misfarges over tid som noen andre utskrifter jeg har jobbet med. De har enestående holdbarhetsstabilitet; Jeg opplevde ingen endringer i farge eller mekaniske egenskaper etter testing. Utskriftene forblir hvite konsekvent og har en fin lysbrytning og stor styrke, sier Wipprecht.