Fra søppel til designmøbler via 3D-printeren

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 26 oktober 2023
En lenestol og et bord fra Ekbacken Studios sin første kolleksjon. Foto: Pressebilde

Svenske Ekbacken Studios ønsker å lage «mesterverk fra avfall». På kort tid har de etablert seg i designverdenen med møbler som er 3D-printet fra gamle fiskegarn og med sikte på et globalt marked.

Bak Ekbacken Studios står designeren Kristina Tjäder (som var medgründer av moteselskapet House of Dagmar), Chalmers-professoren Robin Teigland og de tre ingeniørene Axel Andersson, Karoline Teigland og Jon Erik Borgen.

To forskjellige bordtyper kalt Anemone og Water Lily.

Ifølge de fem gründerne ønsker Ekbacken Studios å redefinere luksus og hvordan vi forbruker, men også redusere klimapåvirkning gjennom materialvalg og produksjonsmetoder.

– Vi er en gruppe med ulik bakgrunn som gikk sammen i en felles visjon om bærekraft, det er grunnlaget, sier Axel Andersson i et intervju med 3dp.se sammen med kollega Karoline Teigland.

Fiskegarn fra Portugal

Ekbacken Studios er en spinoff av Peniche Ocean Watch-initiativet, som samler inn fiskegarn fra den portugisiske kysten med mål om å foredle plastavfallet til nye produkter. Da Peniche Ocean Watch ble grunnlagt, var det langt fra opplagt at den resirkulerte plasten skulle bli 3D-printede møbler. I utgangspunktet var fokus på marin industri, men med de høye styrkekravene som var på den sektoren ble denne ideen forlatt. Kristina Tjäder tok i stedet inn tankene om møbler.

– Vi fant 3D-printing og så fordelene med å kunne bruke resirkulerte materialer og innså også at det er store kreative muligheter. I tillegg er det en ganske skånsom teknikk å bruke for materialer som har litt smuss og feil, sier Axel Andersson.

– På sikt ønsker vi å kunne produsere lokalt med avfallsstrømmen som er på stedet, og der er 3D-printing en veldig nyttig produksjonsteknologi nettopp fordi vi har digitale filer som kan skrives ut nærmere sluttkunden, sier Karoline Teigland.

De innsamlede fiskegarnene sorteres, vaskes og males deretter til granulat. Foto: Pressebilde
All produksjon i Sverige

Ekbacken Studios eier i dag ikke eget utstyr, men har samarbeid med flere ulike kontraktsprodusenter, inkludert The Industry Sweden og deres kunder som bruker Magnum-skrivere. Møblene produseres etter behov og all produksjon foregår i Sverige.

– Vi har valgt å ikke kjøpe noe eget utstyr fordi vi ønsker å kunne ta utgangspunkt i produktet. Tanken er å lansere flere produkter i fremtiden, enda mindre interiørdetaljer, og da kan det være bedre å bruke andre maskiner, sier Axel.

For teamet bak Ekbacken har det vært viktig å engasjere seg i produksjonsprosessen selv om maskinene er hos noen andre, eller kanskje nettopp derfor.

– Vi opplevde da vi startet at det var veldig avanserte maskiner og et fortreffelighetsnivå blant noen få i bransjen. Vi så også at det var et gap mellom å gå fra prototyper til mer kommersiell og skalerbar produksjon. Vi måtte derfor ta en mer aktiv rolle for å forstå alle steg i prosessen, men også for å kunne stille krav. Vi har bygget kompetanse gjennom «prøving og feiling», sier Axel Andersson.

– Det har vært en ganske bratt læringskurve. Vi har også skjønt at systemene på markedet ikke er «plug and play», det krever mye manuelt arbeid for å oppnå en fin finish og det skal man ikke holde med, sier Karoline.

Plasten fra fiskegarnene er blandet med steinmineraler.
Materialutvikling hos RISE

Møblene er laget av et materiale kalt penylongranulat, som er utviklet sammen med forskningsinstituttet RISE. Grunnlaget for materialet er de resirkulerte fiskegarnene fra Portugal som er sortert, vasket, renset og malt ned til granulat. For å styrke materialet tilsettes også steinmineraler. Kristina Tjäder og Karoline Teigland står for utformingen av møblene.

– Til den første kolleksjonen hentet vi mye inspirasjon fra naturen, for garnene kommer fra havet. Designet skal være tidløst og vare lenge. Teknologien spilte også en stor rolle i designet og det passet godt å printe runde og organiske former, sier Karoline og fortsetter:

– En stor fordel med 3D-printing er at det tillater raske iterasjoner. Vi kan skissere en idé, CADe den og skrive den ut, fungerer det eller fungerer det ikke? På slutten av dagen kan vi prøve å skrive ut prototype nummer to. Det er en veldig morsom og kreativ prosess.

Foreløpig er det et par lenestoler og noen mindre bord på markedet signert Ekbacken Studios, med marineinspirerte navn som Ål, Anemone og Octopus i duse farger som oliven og sjokolade.

Både B2B og private forbrukere

Målgruppen er fremfor alt innenfor B2B, for eksempel offentlige miljøer som restauranter, butikker og hoteller. 3D-teknologien betyr en mulighet til å skreddersy produktene ut fra kundens ønsker.

– Det var allerede tidlig stor interesse blant dekoratører og arkitekter, men vi skjønte ganske raskt at det var viktig for dem å kunne se produktet fysisk og ikke bare digitalt. det skjønner jeg da det er en relativt ny teknologi i denne sammenhengen og at møblene er laget av fiskegarn, så kan kunden ha vanskeligheter med å forstå hva de får. Da er ikke et bilde nok, de vil klemme og kjenne på produktene og se hvordan lyset faller. I det miljøet er det også lange sykluser, ofte et år. Det betyr at det vi solgte i fjor høst begynner å bære frukter nå, sier Axel.

Ekbacken eier ikke egne maskiner, men produserer etter behov med samarbeidspartnere. De har imidlertid vært veldig involvert i prosessen.

Selskapet har nylig utvidet markedet. I dag kan privatpersoner også kjøpe Ekbacken Studios møbler via to store forhandlere og en av dem, Svenssons i Lammhult, har også utstillingseksempler i sin butikk på Sergels torg i Stockholm.

I startfasen har det vært fokus på det svenske og nordiske markedet, men det er planer om å vokse globalt. Salgsstyrken har nylig blitt styrket for å kunne gjøre den ambisjonen til virkelighet.

– Vi vil ut i Europa og så videre ut i verden. Vi har allerede kunder i blant annet Spania og Tyskland, sier Karoline.

Tung designpris

Det er også planer om å produsere flere materialer for å utvide utvalget:

– Materialet vi bruker i dag har fantastiske kvaliteter, men begrenser oss også når det kommer til mindre produkter, sier Axel.

– Vi ser også på andre avfallsstrømmer. Avhengig av produkt er ulike materialer best egnet, sier Karoline.

Tidligere i år mottok Ekbacken Studios prisen «Game Changer of the Year» fra Residence Magazine. En pris som betyr mye for oppstartsbedriften:

– Det er en anerkjennelse fremfor alt av vårt bærekraftsarbeid, som vi tar ekstremt alvorlig på alle fronter. Vi tenker kvalitet og bærekraft gjennom hele syklusen, sier Axel Andersson.

– Vi lanserte den første kolleksjonen i september 2022 og det har skjedd utrolig mye på kort tid. Det er kjempegøy, det er en kvittering for innsatsen vår, sier Karoline Teigland.

 

Teamet ved utdelingen av Residence sin flotte designpris, fra venstre: Sara Stendebakken, Kristina Tjäder, Karoline Teigland og Axel Andersson. Foto: Daniela Spiroska

Les mer

Saab Dynamics og Freemelt innleder samarbeid

Freemelt har fått en ordre fra Saab Dynamics om en forstudie om materialprosessutvikling av komplekse materialer for nye innovative løsninger innen forsvarsindustrien.
Freemelt-2-1-1024x683-1

Nytt utseende og logo på 3DP Norge

Fra i dag av, fredag 12. april er det lansert nytt design og logo på vårt nettsted og nyhetsbrev.
3DP-2024-1200x800-1-1024x683

3DVerkstan utvider porteføljen med Caracol

3DVerkstan har startet et samarbeid med Caracol angående deres system for storskala additiv produksjon med roboter.
Caracol-1024x669

Wohlers Report: Sterk økning for AM i metall

Den store årlige trendrapporten for additiv produksjon og 3D-printing, Wohlers Report, har landet. Årets rapport viser blant annet at AM i metall økte med 24,4 prosent i løpet av fjoråret.
Wohlers-Report-Graph-2024-V1-1536x1536-1-1024x1024-1

Siste nytt

Saab Dynamics og Freemelt innleder samarbeid

Freemelt har fått en ordre fra Saab Dynamics om en forstudie om materialprosessutvikling av komplekse materialer for nye innovative løsninger innen forsvarsindustrien.
Freemelt-2-1-1024x683-1

Nytt utseende og logo på 3DP Norge

Fra i dag av, fredag 12. april er det lansert nytt design og logo på vårt nettsted og nyhetsbrev.
3DP-2024-1200x800-1-1024x683

3DVerkstan utvider porteføljen med Caracol

3DVerkstan har startet et samarbeid med Caracol angående deres system for storskala additiv produksjon med roboter.
Caracol-1024x669

Sandvik legger ned sitt senter for additiv produksjon

I november i fjor bestemte svenske Sandvik seg for å revidere strategien for forretningsområdet Additive Manufacturing. Det betyr at produksjonen av 3D-printede metalldeler i Sandviken avvikles.
sandvikadditivemanufacturingcentersandvikensweden