Siden 2016 har togprodusenten Alstom brukt additiv produksjon for å sikre rask og bærekraftig levering av viktige komponenter. Nå produserer selskapet 40 000 deler årlig og nådde nylig en milepæl med totalt 150 000 3D-printede deler.
Det startet i liten skala for syv år siden med enkle penneholdere. Siden starten har nye materialer og deler blitt lagt til i ettertid, og Alstom har også laget digitale varehus for produksjon av reservedeler på forespørsel. I en pressemelding beskriver selskapet utviklingen som en eksponentiell kurve hvor den har skutt fart spesielt de siste to årene da det årlig ble produsert rundt 40.000 deler med additiv tilvirkning.
Det kan dreie seg om alt fra verktøymaskiner og jigger til reservedeler og helt nydesignede deler. For eksempel har Alstom nettopp utviklet et frontlykthus for et nytt høyhastighetstog i Frankrike, en jigg for å lette skruehull i karosseri på tyske tog og et ståldeksel til en boggi som skal rulle på jernbanen i Norden.
20 prosent kan 3D-printes
For tiden har selskapet 20 validerte polymermaterialer og fire forskjellige metaller. Dette betyr en mulighet til å printe et bredt spekter av deler og møte et økende behov. Ifølge Alstom har additiv produksjon blitt en kritisk del av virksomheten for å kunne produsere reservedeler og i dag kan 20 prosent av reservedelene til et tog 3D-printes.
Flere fordeler med teknologien fremheves. Fremfor alt kortere ledetider og at det ikke kreves noen minimumsbestilling. I tillegg kan varelageret reduseres eller elimineres helt og det hører fortiden til at reservedeler ligger i et depot i årevis. En ekstra fordel er at materialavfallet er betydelig lavere sammenlignet med konvensjonell produksjon.
150 maskiner rundt om i verden
I løpet av årene har Alstom bygget opp flere «3D Hubs» og i dag er det produksjon på ti steder rundt om i verden: Saint Bruno (Canada), Barcelona (Spania), Sesto San Giovanni (Italia), Bangalore (India), Valenciennes og Tarbes (Frankrike), Hennigsdorf og Salzgitter (Tyskland), Istanbul (Tyrkia) og Singapore. Maskinparken består av totalt 150 3D-printere.
Enkeltdeler kan trykkes internt, men dersom tusenvis av deler er involvert, kan oppgaven settes ut til en underleverandør. Alstom avslører også at de i løpet av de neste månedene vil kunne tilby storskala printing ved hjelp av robotprinting.