Alstom har giret opp sin additive tilvirkning

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 15 desember 2023
Alstom har bygget flere «3D Hubs» rundt om i verden. Foto: Pressebilde

Siden 2016 har togprodusenten Alstom brukt additiv produksjon for å sikre rask og bærekraftig levering av viktige komponenter. Nå produserer selskapet 40 000 deler årlig og nådde nylig en milepæl med totalt 150 000 3D-printede deler.

Det startet i liten skala for syv år siden med enkle penneholdere. Siden starten har nye materialer og deler blitt lagt til i ettertid, og Alstom har også laget digitale varehus for produksjon av reservedeler på forespørsel. I en pressemelding beskriver selskapet utviklingen som en eksponentiell kurve hvor den har skutt fart spesielt de siste to årene da det årlig ble produsert rundt 40.000 deler med additiv tilvirkning.

Det kan dreie seg om alt fra verktøymaskiner og jigger til reservedeler og helt nydesignede deler. For eksempel har Alstom nettopp utviklet et frontlykthus for et nytt høyhastighetstog i Frankrike, en jigg for å lette skruehull i karosseri på tyske tog og et ståldeksel til en boggi som skal rulle på jernbanen i Norden.

De siste to årene har rundt 40 000 deler blitt produsert årlig med additiv produksjon. Foto: Pressebilde
20 prosent kan 3D-printes

For tiden har selskapet 20 validerte polymermaterialer og fire forskjellige metaller. Dette betyr en mulighet til å printe et bredt spekter av deler og møte et økende behov. Ifølge Alstom har additiv produksjon blitt en kritisk del av virksomheten for å kunne produsere reservedeler og i dag kan 20 prosent av reservedelene til et tog 3D-printes.

Flere fordeler med teknologien fremheves. Fremfor alt kortere ledetider og at det ikke kreves noen minimumsbestilling. I tillegg kan varelageret reduseres eller elimineres helt og det hører fortiden til at reservedeler ligger i et depot i årevis. En ekstra fordel er at materialavfallet er betydelig lavere sammenlignet med konvensjonell produksjon.

Mindre serier produseres internt i en av Alstoms 3D Hubs. Gjelder det et større antall deler, engasjeres en underleverandør i stedet. Foto: Pressebilde
150 maskiner rundt om i verden

I løpet av årene har Alstom bygget opp flere «3D Hubs» og i dag er det produksjon på ti steder rundt om i verden: Saint Bruno (Canada), Barcelona (Spania), Sesto San Giovanni (Italia), Bangalore (India), Valenciennes og Tarbes (Frankrike), Hennigsdorf og Salzgitter (Tyskland), Istanbul (Tyrkia) og Singapore. Maskinparken består av totalt 150 3D-printere.

Enkeltdeler kan trykkes internt, men dersom tusenvis av deler er involvert, kan oppgaven settes ut til en underleverandør. Alstom avslører også at de i løpet av de neste månedene vil kunne tilby storskala printing ved hjelp av robotprinting.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683