Alstom har giret opp sin additive tilvirkning

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 15 desember 2023
Alstom har bygget flere «3D Hubs» rundt om i verden. Foto: Pressebilde

Siden 2016 har togprodusenten Alstom brukt additiv produksjon for å sikre rask og bærekraftig levering av viktige komponenter. Nå produserer selskapet 40 000 deler årlig og nådde nylig en milepæl med totalt 150 000 3D-printede deler.

Det startet i liten skala for syv år siden med enkle penneholdere. Siden starten har nye materialer og deler blitt lagt til i ettertid, og Alstom har også laget digitale varehus for produksjon av reservedeler på forespørsel. I en pressemelding beskriver selskapet utviklingen som en eksponentiell kurve hvor den har skutt fart spesielt de siste to årene da det årlig ble produsert rundt 40.000 deler med additiv tilvirkning.

Det kan dreie seg om alt fra verktøymaskiner og jigger til reservedeler og helt nydesignede deler. For eksempel har Alstom nettopp utviklet et frontlykthus for et nytt høyhastighetstog i Frankrike, en jigg for å lette skruehull i karosseri på tyske tog og et ståldeksel til en boggi som skal rulle på jernbanen i Norden.

De siste to årene har rundt 40 000 deler blitt produsert årlig med additiv produksjon. Foto: Pressebilde
20 prosent kan 3D-printes

For tiden har selskapet 20 validerte polymermaterialer og fire forskjellige metaller. Dette betyr en mulighet til å printe et bredt spekter av deler og møte et økende behov. Ifølge Alstom har additiv produksjon blitt en kritisk del av virksomheten for å kunne produsere reservedeler og i dag kan 20 prosent av reservedelene til et tog 3D-printes.

Flere fordeler med teknologien fremheves. Fremfor alt kortere ledetider og at det ikke kreves noen minimumsbestilling. I tillegg kan varelageret reduseres eller elimineres helt og det hører fortiden til at reservedeler ligger i et depot i årevis. En ekstra fordel er at materialavfallet er betydelig lavere sammenlignet med konvensjonell produksjon.

Mindre serier produseres internt i en av Alstoms 3D Hubs. Gjelder det et større antall deler, engasjeres en underleverandør i stedet. Foto: Pressebilde
150 maskiner rundt om i verden

I løpet av årene har Alstom bygget opp flere «3D Hubs» og i dag er det produksjon på ti steder rundt om i verden: Saint Bruno (Canada), Barcelona (Spania), Sesto San Giovanni (Italia), Bangalore (India), Valenciennes og Tarbes (Frankrike), Hennigsdorf og Salzgitter (Tyskland), Istanbul (Tyrkia) og Singapore. Maskinparken består av totalt 150 3D-printere.

Enkeltdeler kan trykkes internt, men dersom tusenvis av deler er involvert, kan oppgaven settes ut til en underleverandør. Alstom avslører også at de i løpet av de neste månedene vil kunne tilby storskala printing ved hjelp av robotprinting.

Les mer

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

Jernbaneselskap satser på AM for reparasjoner

Det franske transportselskapet Alstom har vært tidlig ute med additiv produksjon. Nå skal teknologien også tas i bruk i Sverige gjennom en ny samarbeidsavtale.
Alstom-bergslagen

Kompakt 3D-lab til bruk i felt

Det australske foretaket SPEE3D har annonsert noe de kaller EMU, Expeditory Manufacturing Unit, altså en produksjonsenhet for ekspedisjoner. Det består av en container som inneholder alt som trengs for å benytte 3D-printing i felt, inkludert etterbehandlingsutstyr.
EMU-Duo-Outdoors-Larger

Siste nytt

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682